Techniki C.Freineta stosowane w codziennej pracy przedszkola.
Przedszkole Miejskie Nr 18 w Łodzi - Techniki C.Freineta stosowane w codziennej pracy przedszkola.
Autor : Małgorzata Kęcerska – dyrektor Przedszkola Miejskiego Nr 18.
Osoba rekomendująca : Alicja Krzyżańska – doradca metodyczny.
W przedszkolu od wielu lat wykorzystywane są elementy technik C. Freineta z ukierunkowaniem na tworzenie swobodnych tekstów drukowanych i pisanych, twórczych ośrodków zainteresowań (swobodnej ekspresji muzycznej, plastycznej i słownej). Działania te realizowane są we wszystkich grupach wiekowych. Wykorzystanie technik C.Freineta wpływa bardzo pozytywnie na rozwój dzieci.
Swobodne teksty pisane i drukowane wykorzystywane są do tworzenia gazetki przedszkolnej, inspirowane są przez dziecko lub nauczyciela, często również w obszarze reguł i zasad dobrego zachowania. Dzieci zachęcane są do tworzenia tekstu o swoim dobrym zachowaniu. Tworzą również teksty, które pomagają im przezwyciężać złe nawyki i pracować nad sobą. Są to słowa, bądź zdania wypowiadane przez dziecko, to symbole jakiegoś zachowania, bądź sytuacji np.,,dziś pomogłem Kasi”. Mogą być pisane przez dzieci różnymi technikami (tekst pisany lub drukowany) lub wspierane pomocą nauczyciela, w zależności od możliwości dziecka. Często dzieci wykorzystują stemple z literami. Tworzą teksty również na podstawie sytuacji dnia codziennego lub zainteresowań, które stają się często początkiem poezji dziecięcej. „Opisane” sytuacje umieszczają kąciku zasad i norm, dzięki czemu stają nie zapomniane – zawsze można do nich wrócić.
W Przedszkolu Miejskim Nr 18 dzieci mają możliwość wyboru uczestnictwa w Ośrodku zainteresowań. Odbywa się to cyklicznie – raz w miesiącu. Jest to dzień, na który dzieci czekają. Wybierają wspólnie z rodzicami, bądź samodzielnie Ośrodek, w którym chcą uczestniczyć (plastyczny, muzyczno – ruchowy, ,,freinetowski” - twórczości słownej). Ośrodki zainteresowań to ciekawe i niekonwencjonalne zajęcia, które pozwalają dzieciom rozwijać zamiłowania, pasje, integrować się z dziećmi z innych grup.
Pedagogika C.Freineta jest pedagogiką twórczą i daje dużą swobodę nauczycielowi na wdrażanie ciekawych technik i metod.
Efektem pracy wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczej w Przedszkolu Miejskim nr 18 jest kształtowanie umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji przez dzieci oraz omawiania i uzasadniania dokonanego wyboru, a także twórczego postrzegania świata. Działania w zakresie tworzenia swobodnych tekstów drukowanych, pisanych, tworzenia gazetki przedszkolnej przyspieszają analizę i syntezę słuchowo – wzrokową, dzięki czemu dzieci zaczynają szybko czytać a nawet pisać. Umiejętności, rozwinięte w przedszkolu, wpłyną na zaradność, samodzielność, przedsiębiorczość dzieci w ich dorosłym życiu.