"W krainie muzyki" - scenariusz modelowego zajęcia edukacyjnego dla dzieci 4-5 letnich.
Scenariusz modelowego zajęcia edukacyjnego dla dzieci 4-5 letnich
przeprowadzony przez nauczycielkę Dagmarę Gliszczyńską
w dniu 8. Vi. 2011 roku w przedszkolu miejskim nr 200.
Opracowanie pod kierunkiem doradcy metodycznego: Małgorzaty Marczak
Temat: W krainie muzyki.
CELE OGÓLNE:
- rozbudzanie zainteresowań muzycznych na drodze obcowania z dźwiękiem i rytmem
- kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem
- rozwijanie wyobraźni, mowy i myślenia dywergencyjnego
CELE OPERACYJNE:
- wygrywa na instrumentach muzycznych rytm słyszanej melodii
- wyraża muzykę ruchem wg własnego pomysłu
- samodzielnie wykonuje niekonwencjonalne instrumenty muzyczne z dostępnych materiałów
METODY wg. Kwiatowskiej:
Czynne: zadań stawianych do wykonania
Słowne: opowiadanie, rozmow
Oglądowe: pokaz, przykład osobisty nauczyciela, pomoce dydaktyczne
Techniki twórczego myślenia:
- ekspresja muzyczno-ruchowa - dostosowanie aktywności ruchowej do sytuacji, zgodnie z inwencją twórczą dziecka
- kończenie opowiadania
- burza mózgów
- abstrahowanie
FORMY:
Grupowa, zespołowa, indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Magnetofon, płyta CD, emblematy „Buziek” wyrażających określony nastrój, apaszki, papier pakowy, instrumenty perkusyjne: tamburyna, drewienka, tarki, bębenki, emblematy instrumentów muzycznych oraz nutek, pudełka po jogurtach, wiaderka po serkach, kapsle, sznurek, groch, kasza, ryż itp., kolorowy papier samoprzylepny, lizaki.
PRZEGIEG:
- Zabawa muzyczno- ruchowa „Podaj proszę…”
Dzieci ustawione są w kole i śpiewają:
„Podaj proszę swoje imię i uśmiechnij się
Teraz powiedz mi kim jesteś zabawimy się….
po kolei wymieniają swoje imię, raz ze smutna, a raz z wesołą miną.
2. „Nastrój” – wybieranie sylwetek buzi odzwierciedlających obecny nastrój dzieci i uzasadnianie swojego wyboru:
„Jestem wesoły (smutny, zły znudzony) ponieważ….
3. „Samolot” – zabawa integracyjna.
Dzieci ustawione w rozsypce po całej sali mówią i jednocześnie pokazują:
Zgrzyt, zgrzyt (x2)- kręcenie gałką
Zapinamy pasy- krzyżowanie rąk na wysokości ramion
Przecieramy jedną szybkę,
przecieramy druga szybkę- wycieranie ręką
Wyglądamy przez lornetkę - tworzenie lornetki z rąk
I lecimy.
4. Słuchanie opowiadania „W krainie muzyki”.
Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.
5. Analiza opowiadania:
- Dlaczego wszystkim mieszkańcom wydawało się, że mieszkają w „zaczarowanej krainie”?
- Jak możemy nazwać tą krainę?
- Kto z was chciałby mieszkać w tej krainie i dlaczego? - swobodne wypowiedzi dzieci.
6. Zabawa ruchowa „Muzyczna kraina” – zaczarowanie dzieci w mieszkańców zaczarowanej krainy. Swobodny taniec do utworu….z użyciem apaszek.
7. Wyszukiwanie w sali po jednym przedmiocie, który wydaje jakiś dźwięk. Prezentowanie go grupie. (6 dzieci).
8.”Muzyka to…” - burza mózgów.
9.”Smutne wydarzenie w krainie muzyki” – słuchanie dalszego ciągu opowiadania.
Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni.
10. Zabawa twórcza w formie abstrahowania „Co by było, gdyby na świecie nie było muzyki”? – rundka wypowiedzi dzieci.
11. Próba wymyślenia szczęśliwego zakończenia opowiadania- swobodne wypowiedzi dzieci.
A prawdziwy koniec opowiadania wyglądał tak:
Małgosia i Jaś długo zastanawiali się, co zrobić, żeby muzyka wróciła do ich zaczarowanej krainy. Chodzili po okolicy szukając nutek, które pomogłyby, wydobyć piękne dźwięki z instrumentów. Nagle Jaś wpadł na pomysł, że sami mogliby wymyśleć znaki, które pomogą im zagrać na instrumentach.
Wyciągną ołówek i narysował bardzo dziwne znaki. Małgosia długo sprzeczała się z Jasiem, że na tych znakach nikt się nie zna i, że znaki te nigdy nie zastąpią prawdziwych nutek.
Nauczycielka prosi dzieci, by wzięły do rąk instrumenty zgodnie z emblematami wylosowanymi przed zajęciami i udowodniły Małgosi, że nie miała racji.
12. Zabaw muzyczna „Dyrygent” – partytura do utworu…...
13.„Powrót muzyki do zaczarowanej krainy”- szczęśliwe zakończenie opowiadania.
Kiedy w zaczarowanej krainie rozbrzmiewały dźwięki z instrumentów wróciły kolorowe nutki, które jak zawsze rozpoczęły swój taniec po niebie.
14.Ekspresja plastyczna „Czarodziejskie instrumenty”- wykonywanie niekonwencjonalnych instrumentów.
Rozpoczęcie pracy okrzykiem:
„Dzieci mają mądre głowy, zawsze mają pomysł nowy”.
15. Ewaluacja. Zaznaczanie na emblematach nutek uśmiechniętych bądź wesołych buzi i przypięcie ich do pięciolinii.
16. Słodki poczęstunek. Rozdanie dzieciom lizaków.
Opracowała i przeprowadziła:
Dagmara Gliszczyńska
ZAŁĄCZNIK 1
- Partytura “Bravade” – Klanza
│- drewienka
○- bębenki
Ω- tamburyna potrząsane
Ω/ - tamburyna uderzane
≠ - tarki
││││││││ ○○○○○○○○ - 2x
Ω Ω/ Ω/ Ω/ ≠ ≠ ≠ ≠ - 2x
Całość powtarzamy 4x