W drodze do edukacji alternatywnej wg planu daltońskiego - opis przykładu dobrej praktyki w Przedszkolu Miejskim Nr 55 w Łodzi
Opis przykładu dobrej praktyki w Przedszkolu Miejskim Nr 55 w Łodzi
Temat: W drodze do edukacji alternatywnej wg planu daltońskiego
Autorzy: Joanna Poselt dyrektor przedszkola
Osoba rekomendująca: Beata Wosińska- doradca metodyczny ŁCDNIKP
Od września 2012 placówka, jako pierwsze przedszkole w Łodzi, uczestniczy w procesie certyfikacji, ubiegając się o przynależność do placówek daltońskich. Aplikowanie trwa dwa lata, co wiąże się z cyklem szkoleń, konferencji oraz audytem jakości. Wymienione działania obejmują całą społeczność przedszkola – dzieci, nauczycieli, pracowników wspierających, środowisko rodzinne.
Plan daltoński umożliwia dostosowanie tempa nauki do rzeczywistych możliwości dzieci, rozbudza u wychowanków inicjatywę i samodzielność zarówno w działaniu jak i w myśleniu, wyrabia poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, inspiruje do poszukiwania najlepszych i najprostszych rozwiązań. Dzięki odpowiedniej aranżacji sal oraz ustalonym zasadom dzieci mają możliwość wyboru miejsca aktywności, sposobu wykonania zadania oraz formy rozliczenia się z podjętych działań. Taki sposób pracy wpływa na rozwijanie u wychowanków umiejętności decydowania o tempie pracy, planowania i doboru rodzaju aktywności do swoich możliwości. Koncepcja pracy zorientowany jest również na rozwijanie umiejętności współpracy z rówieśnikami oraz uczeniu się poprzez działanie.
Przewidywane efekty wdrożenia ukierunkowane na wychowanków:
- poczucie odpowiedzialności za siebie i innych,
- umiejętność realizacji zadań we własnym tempie i czasie,
- szacunek dla innych,
- umiejętność oceniania swojej pracy i współpracy z innymi.
- umiejętność podejmowania decyzji.