Ogród przedszkolny zieloną pracownią - przykład dobrej praktyki z Przedszkola Miejskiego nr170

Tytuł: Ogród przedszkolny zieloną pracownią

Autor/autorzy: Rada Pedagogiczna

Osoba promująca/zgłaszająca: Beata Wosińska- doradca metodyczny

Opis inicjatywy
Przedszkole Miejskie nr 170 od 2011 roku wdraża projekt „Cały rok w ogrodzie”. Główną ideą przedsięwzięcia jest wykorzystanie ogrodu przedszkolnego do projektowania różnorodnych zajęć przez cały rok. Dlatego też podjęto działania związane z zagospodarowano teren ogrodu przedszkolnego, na którym utworzono różnorodne środowiska przyrodnicze: łąkę, ogród warzywny i ziołowy, sad, wrzosowiska. Ogród stał się „Zielona pracownią” dla dzieci i nauczycieli. Dzieciom zostały stworzone warunki do samodzielnego poszukiwania, doświadczania i przeżywania. Wyznaczone zostały stanowiska - -altany do prowadzenia eksperymentów, miejsca na prace gospodarcze i zabawę, ścieżki sensoryczne dla rozwijania wrażliwości zmysłowej. Nauczyciele projektują działania mające na celu głębsze
i bezpośrednie poznawanie zagadnień przyrodniczych z zastosowaniem różnorodnych metod oraz ustawicznie wzbogacają bazę dydaktyczną. Zamontowanie w ogrodzie stacji meteorologicznej umożliwia całoroczną obserwację pogody.

Przewidywane efekty wdrożenia
Działania podejmowane przez nauczycieli są promowane w szerszym środowisku edukacyjnym. Od 2010 roku na terenie placówki prowadzone są zajęcia w ramach zespołu zadaniowe powołanego i koordynowanego przez doradcę metodycznego wychowania przedszkolnego ukazując innowacyjne sposoby rozwijania wielokierunkowej aktywności dzieci w ogrodzie przedszkolnym.