"Między nami piratami" – gry i zabawy- scenariusz modelowych zajęć edukacyjnych dla dzieci 5-6 letnich .

Scenariusz modelowych zajęć edukacyjnych przeprowadzonych w Szkole Podstawowej nr 30 z udziałem dzieci 5-6 letnich z Przedszkola Miejskiego nr 160 w dniu 24 marca 2011 r.

Opracowanie i prowadzenie: Agnieszka Stobiecka – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej SP nr 30
Współprowadzenie: Beata Brząkała – nauczycielka edukacji przedszkolnej PM nr 160

Konsultacja metodyczna: Aleksandra Proc

Zajęcia prezentujące gry i zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem elementów języka migowego oraz niekonwencjonalnych pomocy dydaktycznych w ramach projektu badawczego „Adaptacja dziecka do warunków szkolnych”, wdrażanego w wybranych szkołach podstawowych i przedszkolach na terenie Łodzi. Koordynatorami projektu są doradcy metodyczni Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego: doradca edukacji wczesnoszkolnej – Aleksandra Proc oraz doradca edukacji przedszkolnej – Anna Koralewska.

Temat: „Między nami piratami” – gry i zabawy dydaktyczne służące kształtowaniu umiejętności czytania i liczenia, posługiwania się elementami języka migowego.

Cele ogólne:

  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu pozytywnej motywacji do nauki czytania i liczenia,
  • rozwijanie pamięci słuchowej,
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz orientacji przestrzennej,
  • doskonalenie umiejętności współdziałania w zespołach (uczeń – przedszkolak),
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem migowym,
  • sprzyjanie adaptacji i integracji dzieci przedszkolnych ze szkołą.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • dodaje w zakresie 10,
  • odejmuje w zakresie 10,
  • rozróżnia i nazywa kolory,
  • nazywa figury geometryczne,
  • dzieli wyrazy na sylaby,
  • wybrzmiewa głoski w wyrazach,
  • przestrzega ustalonych reguł podczas wykonywania powierzonych mu zadań,
  • współpracuje w grupach zróżnicowanych wiekowo,
  • improwizuje ruchem utwory muzyczne,
  • odtwarzać ruchem dłoni pojedyncze wyrazy będące elementami języka migowego.

Metody pracy wg W. Okonia

  • słowna – rozmowa,
  • czynna – zadań stawianych dziecku.
  • oglądowa – pokaz,

Metody aktywizujące służące integracji grupy wg J. Krzyżewskiej

Formy pracy:

  • indywidualna – jednolita,
  • zbiorowa – jednolita,
  • grupowa – jednolita i zróżnicowana.

Środki dydaktyczne i materiały:
czapki pirackie, wiersz pt. „Gdzie jest pirat”, ryba z działaniami na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, plansze do gry „Złowiona zatopiona rybka”, drewniane rybki do gier, figury geometryczne, kartoniki z liczbami i literami, postacie piratów, wędka, szanty, piosenka M. Jeżowskiej „Na plaży fajnie jest”

Przebieg zajęć:
1.Powitanie w języku migowym.
2.Wprowadzenie do zajęć:

- wygłoszenie przez nauczyciela opowiadania pt „Mój sen”,
- odczytanie wiersza pt. „Gdzie jest pirat?”

Zgubił mi się pirat, choć był bardzo dzielny…
Mówią, że swym statkiem pływa gdzieś po morzu wielkim.
Nosi szal jedwabny i miecz metalowy,
na ramieniu szalona papuga, a na palcu pierścień brylantowy.
Jeśli spotkasz pirata powiedz mi gdzie jest,
grupa dzieci czeka na niego i ty baw się z nimi też.


3.Zabawa integracyjna „Taniec przy szantach”.
4.Zabawa dydaktyczna „Puzzle
” – praca w grupach zróżnicowanych wiekowo:
-  układanie z puzzli „zwierząt wodnych”, nazwanie ich (przedszkolaki),
- dobieranie do ilustracji właściwych podpisów (uczniowie klasy I).

Dzieci z klasy I przedstawiają daktylografię słów. Przedszkolaki po wcześniejszej analizie wzrokowej próbują samodzielnie bez pomocy uczniów dopasować podpis do obrazka.
5.Zabawa integracyjna „Głaskany”:
- przećwiczenie palców dłoni jako wstęp do działania (przedszkolaki będą uczyły się elementów języka migowego od dzieci klasy I),
- wykonywanie poleceń nauczyciela według instrukcji werbalno – słownej:

  • Lewe udo, prawe udo (lekko uderzamy lewą ręką w lewe, a potem prawą w prawe udo),
  • Obie dłonie teraz klaszczą (4 razy klaszczemy przed sobą w dłonie),
  • Zegnij palce i wyprostuj (ręce wyciągamy do przodu, zginamy
    i prostujemy palce dłoni),
  • Niechaj brzuszek twój pogłaszczą. (obiema dłońmi głaszczemy wymienioną w piosence część ciała).

Ostatni wers piosenki - wymienny:

  • Niechaj głowę.., ręce.., pięty.. pogłaszczą.

6.Zabawa „Wybierz czapkę pirata, która podoba ci się najbardziej”.

Dzieci losują odrysowane na kartonie czapki pirackie. Po wyborze czapki dochodzą do odpowiednich stolików i szukają pirata, którego czapkę trzymają w dłoni.

7.Zabawa w zróżnicowanych wiekowo zespołach:
- zabawa „Matematyczna ryba” – zespół I


Na narysowanym konturze ryby, podzielonym na części, wklejone zostały rybki w dwóch kolorach. Przedszkolaki przeliczają ryby w każdej wyodrębnionej części oraz próbują znaleźć kartonik z odpowiadającym przedstawionej tam sytuacji  działaniem (przy liczeniu wspomagają się liczydłem). Uczniowie z klasy I sprawdzają poprawność wykonanego zadania i w nagrodę uczą dzieci przedszkolne dodawać, odejmować w języku migowym.

- zabawa w rozróżniania i nazywanie kolorów „Złowiona rybka”-zespół II

Dzieci siadają naprzeciw siebie, każde z nich otrzymuje planszę i dwie rybki, które ustawiają na dowolnych polach planszy (zasady zabawy odpowiadają zabawie w „Okręty”). W linii pionowej i poziomej plansz znajdują się emblematy z kolorami. Wypowiadając nazwę koloru z pionu i poziomu dzieci próbują zlokalizować miejsce położenia rybek. Jeśli trafią na puste pole planszy u przeciwnika - kładą na nim „buzię smutną”, jeśli na pole z rybką - „buzię uśmiechniętą”, a odnaleziona ryba jest „złowiona – zatopiona”. Na zakończenie zabawy uczniowie z klasy I pokazują przedszkolakom - kolory w języku migowym.

- zabawa „Piracki statek” – zespól III

Dzieci otrzymują puzzle w postaci figur  geometrycznych, z których  układają statek piracki. Zadaniem grupy jest określenie ilości elementów,
z których powstał okręt. Na zakończenie, uczniowie z klasy I uczą przedszkolaki w jak w języku migowym pokazujemy: trójkąt, koło, prostokąt
i kwadrat.

- zabawa „Łowimy liczby”

Na stole leżą kartoniki z różną ilością kropek oraz karton, na którym umieszczone zostały pola z  numerami od jednego do pięciu. Zadaniem dzieci jest złowienie, za pomocą wędki, kartoniku z dowolną liczną kropek oraz przełożenie go na pole z odpowiadającą mu cyfrą. Kiedy wszystkie kartoniki zostaną ułożone, dzieci odwracają je na drugą stronę i odczytują hasło „PIRAT”. Słowo to dzielą na sylaby i głoski. Po wykonanym zadaniu pierwszaki uczą dzieci z przedszkola poszczególnych liter w języku migowym występujących w słowie „pirat”.

8.Zabawa „Pokaz talentów” - zaprezentowanie przez każdy zespół wykonanych wcześniej prac, z wykorzystaniem elementów  języka migowego (siedząc w kręgu, na dywanie):
- dodawanie i odejmowanie wskazanych przez nauczyciela działań,
- pokazywanie pięciu kolorów w języku migowym,
- prezentowanie pirackiego statku, z pokazywaniem w języku migowym   figur geometrycznych, 
- przedstawienie daktylografii słowa „pirat”.

Każdy zespół po wykonaniu swojego zadania otrzymuje w nagrodę fragment postaci pirata. Wszystkie elementy dzieci przypinają do tablicy.

9. Opisywanie wyglądu pirata, z wykorzystaniem nowych elementów języka migowego takich jak: „czapka”, „koszula”, „spodnie” i „buty”. Powtarzanie za nauczycielem nowo poznanych słów na bazie wcześniej poznanych kolorów.

10.Zakończenie i ewaluacja zajęć
- śpiewanie piosenki „Na plaży na plaży fajnie jest” M. Jeżowskiej
- ewaluacja zajęć - przypięcie do tablicy uśmiechniętych i smutnych rybek.