Edukacja przyrodniczo - ekologiczna - opis dobrej praktyki nauczycielskiej - Szkoła Podstawowa nr 153

Tytuł: Edukacja przyrodniczo - ekologiczna

Autor/autorzy:  Jolanta Głuszkowska, nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 153

Osoba promująca/zgłaszająca: Aleksandra Proc  

Opis inicjatywy z zaakcentowaniem oryginalności rozwiązania:
Nauczycielka od wielu lat wdraża na terenie szkoły rozszerzone treści przyrodniczo – elologiczne. Od 2002 roku prowadzi cyklicznie koło przyrodnicze dla uczniów klas II i III według autorskiego programu „ Mały przyrodnik”. Wszystkie zajęcia w ramach koła prowadzone są  z wykorzystaniem wielu niekonwencjonalnych metod pracy z przewagą doświadczeń laboratoryjnych, obserwacji dziecka prowadzonych w naturalnym otoczeniu – ogrodzie, parku, lesie. W ramach działań koła przyrodniczego uczniowie biorą udział w wielu projektach, programach, akcjach przyrodniczych oraz konkursach ogólno łódzkich. Zdobywają liczne certyfikaty m. innymi „Znawcy Ziemi”, „Małego ratownika”.
Od 2012 roku nauczycielka wdraża już w klasie II autorską koncepcję pracy o charakterze przyrodniczo – ekologicznym „Cztery pory roku”. Rozszerzone treści przyrodniczo – ekologiczne innowacji koncentrują się w każdej klasie wokół bloków tematycznych związanych z czterema porami roku.  Uczniowie  poznają, badają kolejne zielone miejsca Łodzi począwszy od Parku Starych Szeregów znajdującego się w pobliżu szkoły (klasa I), po Park Ocalałych i pobliskie ogródki działkowe (klasa II), aż po Park Hellenów i Las Łagiewnicki (założenia do realizacji w klasie III). W każdym roku nauki nauczycielka proponuje najpierw poznawanie historii określonego miejsca Łodzi, jego flory, fauny oraz zachodzących tam  zjawisk przyrodniczych i atmosferycznych. Przy okazji wdrażania treści typowo przyrodniczych omawiane zostają również zagadnienia związane
z ekologią oraz zdrowym stylem życia. Nauczycielka proponuje dzieciom atrakcyjny sposób pracy: zajęcia w terenie – obserwacja zjawisk przyrodniczych, badanie środowiska przyrodniczego z wykorzystaniem różnorodnego sprzętu (lupy, kompasy, lornetki, stetoskopy) , rejestrowanie poczynionych obserwacji (karty pracy, zdjęcia, filmy), zajęcia warsztatowe  w szkole – analiza zgromadzonego materiału, tworzenie notatek,  wystawek prac - eksponatów, folderów, atlasów, prezentacji multimedialnych.

 Efektem prowadzonych działań jest rozwijanie u uczniów potrzeby poznawania historii własnego regionu, wzbogacanie ich  wiedzy przyrodniczo – ekologicznej, wdrażanie do zdrowego stylu życia.