Ośrodek/Pracownia Pracownia Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej | Kierownik Hanna Derewlana |
Specyfika działalności Prace doradców metodycznych koncentrują się na integracji oddziaływań adresowanych do obu środowisk edukacyjnych w zakresie: - diagnozowania potencjału dzieci,
- wspierania rozwoju dzieci oraz upowszechniania ich osiągnięć,
- propagowania innowacyjnych koncepcji i rozwiązań edukacyjnych, wspomagania dyrektorów, nauczycieli i rodziców w tworzeniu środowiska przyjaznego edukacji małego dziecka.
|
Adresaci Dyrektorzy, nauczycieli z przedszkoli i szkół podstawowych (nauczycieli I etapu kształcenia i świetlic) |
Lp. | Cele/zadania | Tematyka/formy | Osoba odpowiedzialna |
1. | Wspieranie przedszkoli i szkół podstawowych, dyrektorów i nauczycieli w zakresie organizowania różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach i szkołach podstawowy | - Konstruowanie indywidualnych programów działań korygująco-wspierających w przedszkolu
z wykorzystaniem wybranych metod i form pracy (warsztaty, spotkania z radami pedagogicznymi) - Organizacja i projektowanie działań w zespołach wspierających dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (warsztaty, spotkania z zespołami przedmiotowymi)
- Sposoby wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (warsztaty)
- Wspomaganie dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce - metody i formy pracy (spotkania zespołu metodycznego
| Anna Koralewska
Beata Wosińska Hanna Derewlana
Beata Wosińska Hanna Derewlana
Aleksandra Proc Hanna Derewlana
|
2. | Wspomaganie dyrektorów i nauczycieli, przedszkoli oraz rodziców w aspekcie efektywnego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole | - Edukacja matematyczna i językowa w aspekcie rozwoju dziecka (warsztaty, zajęcia modelowe)
- Rola dyrektora w projektowaniu i organizowaniu procesu edukacyjnego w przedszkolu (spotkania w ramach Akademii Dyrektora Przedszkol
|
Anna Koralewska Aleksandra Proc
Małgorzata Marczak Beata Wosińska
. |
3. | Przygotowanie dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych do optymalnego organizowania środowiska edukacyjnego przyjaznego małemu dziecku | - Praca z dzieckiem 6-letnim w aspekcie zmian w podstawie programowej (warsztaty, zajęcia modelowe, spotkania z zespołami przedmiotowymi)
- Radosna szkoła- radosne dziecko w edukacji wczesnoszkolnej (warsztaty, zajęcia modelowe, spotkania zespołów przedmiotowych)
- Wybrane metody i formy pracy z grupą zróżnicowaną wiekowo w świetlicy szkolnej (warsztaty, zajęcia modelowe)
- Adaptacja dziecka do warunków szkolnych (spotkania zespołu zadaniowego, zajęcia modelowe, warsztaty)
- Diagnoza osiągnięć dzieci w klasach I-III (spotkania zespołu zadaniowego)
- Aranżacja ogrodów ukierunkowana na rozwijanie wielokierunkowej aktywności dziecka (spotkania zespołu metodycznego i zespołów przedmiotowych, zajęcia modelowe)
|
Aleksandra Proc Hanna Derewlana
Katarzyna Gizewska
Aleksandra Proc Anna Koralewska
Aleksandra Proc
Aleksandra Proc Anna Koralewska
|
4. | Wytwarzanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjno-metodycznych we współpracy z przedszkolami i szkołami podstawowymi | - Twórcza adaptacja koncepcji pracy z dziećmi
w oparciu o teorię Howarda Gardnera (spotkania zespołu innowacyjnego, warsztaty, spotkania z radami pedagogicznymi, spotkania z rodzicami) - Metoda projektu w pracy z małym dzieckiem (warsztaty, spotkania z zespołami przedmiotowymi, prezentacje)
- Elementy metodyki zuchowej w przedszkolu i w świetlicy szkolnej (warsztaty, prezentacja)
- Wielozmysłowe poznawanie świata w oparciu o program Poranny Krąg (spotkania zespołu metodycznego, zajęcia modelowe)
| Beata Wosińska Małgorzata Marczak
Hanna Derewlana Beata Wosińska
Małgorzata Marczak Katarzyna Gizewska, Małgorzata Marczak |
5. | Upowszechnianie osiągnięć nauczycieli i dzieci z przedszkoli oraz szkół podstawowych | - Niekonwencjonalne metody i techniki: plastyczne, muzyczno-ruchowe, rękodzielnicze
i sposoby ich wykorzystania przez nauczycieli przedszkoli, klas I-III i świetlic (spotkania zespołów metodycznych, warsztaty, prezentacje, zajęcia modelowe) - Organizacja: wernisażu „Łódź w oczach dzieci"
- Konkursu plastycznego „Dbajmy o nasza ziemię”
- Przeglądu Tanecznego „Łączy nas piosenka i taniec”
- Festiwalu Teatrów dla Dzieci
w Wykonaniu Dorosłych - Konkursu Piosenki Obcojęzycznej,
- Ogólnołódzkiego Konkursu „Ele- mele umiem wiele”,(spotkania zespołów, prezentacje, konsultacje grupowe i indywidualne)
- Prezentacje dobrych praktyk w różnych obszarach edukacyjnych (zajęcia modelowe, konferencje, artykuły, materi
| Hanna Derewlan Katarzyna Gizewska Anna Koralewska Aleksandra Proc Agnieszka Kacprzak Beata Wosińska Małgorzata Marczak |
6. | Wspieranie nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych w stosowaniu nowych technologii w procesach uczenia się i doskonalenia pracy | - Programy multimedialne i ich wykorzystanie w rozwijaniu zainteresowań dzieci (warsztaty)
- Techniki informacyjne w organizowaniu warsztatu pracy nauczyciela
| Katarzyna Gizewska Małgorzata Marczak |