"Ryby nie tylko na niby" - konspekt zajęć dla uczniów klasy I
KONSPEKT ZAJĘĆ dla uczniów klasy I (przeprowadzonych w SP 41) - 6 maja 2010 r.
Prowadząca: Gabriela Marciniak
Podczas projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” realizowałam program „Zieloną ścieżką ...” ukierunkowany na rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów. Program ten przygotowałam zgodnie z założeniami teorii wielorakich inteligencji Howarda Gardnera w oparciu o diagnozę profilu inteligencji uczniów mojej klasy. Przedstawiam scenariusz zajęć, w oparciu o który przeprowadziłam zajęcia pokazowe dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej pod kierunkiem edukatora projektu Hanny Derewlanej
Temat: Ryby nie tylko na niby.
Wielokierunkowa aktywność uczniów inspirowana obserwacją świata ryb, prowadzona w ośrodkach zainteresowań.
Zapis w dzienniku:
Gromadzenie informacji o budowie ryby i jej przystosowaniu do życia w wodzie. Obserwacja innych organizmów żyjących w wodzie. Poznanie wybranych gatunków ryb i określanie środowiska ich życia. Układanie rymów do nazw ryb, tworzenie rapu wraz z akompaniamentem do wiersza. Rozwiązywanie łamigłówek i puzzli matematycznych. Konstruowanie gry „Na ryby” i tworzenie jej oprawy plastycznej.
Cele ogólne:
- rozwijanie inteligencji wielorakich z wykorzystaniem środków dydaktycznych projektu,
- wzbogacanie wiadomości o różnych gatunkach ryb i specyfice ich życia,
- wdrażanie do współdziałania w zespole.
Cele operacyjne:
Uczniowie we współpracy:
w grupie I
- wypisują z tekstu wiersza nazwy ryb,
- układają rymy do wypisanych nazw ryb,
- tworzą rap wraz z akompaniamentem perkusyjnym do tekstu wiersza,
w grupie II
- konstruują z drewnianych elementów grę „ Na ryby”
- bezpiecznie posługują się narzędziami: młotek, gwoździe,
- opracowują instrukcję do gry,
- środkami plastycznymi ozdabiają drewniane elementy gry,
w grupie III
- rozwiązują łamigłówki i puzzle matematyczne,
- porównują wielkość ryb za pomocą cylindrów,
- układają cylindry na wadze tak, aby zachowała równowagę,
w grupie IV
- nazywają części ciała ryby,
- rozwiązują quiz przyrodniczy dotyczący życia ryb,
- dokonują podziału ryb na słono i słodkowodne,
- opisują ustnie organizmy żyjące w wodzie na podstawie obserwacji.
Środki dydaktyczne:
tekst wiersza „Ryby” J. Brzechwy, instrumenty perkusyjne, drewniane elementy do gry, papier ścierny, gwoździe, zestaw małego technika, pastele olejne, karta pracy z łamigłówką, puzzle matematyczne z ilustracjami ryb, waga z cylindrami, katra pracy z ilustracją stawu, przewodniki przyrodnicze, mikroskop, karta pracy – budowa ryby, model ryby, quiz przyrodniczy, ilustracje ryb, chusta animacyjna, teksty zagadek.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Powitanie – zabawa z chustą „Wszyscy, którzy ….” - dzieci, które spełniają warunek wymieniony przez nauczyciela przebiegają pod chustą..
- Wspólne rozwiązanie zagadek o wodzie.
|
Gdy go długo nie ma
Wszyscy narzekają,
a gdy przyjdzie, pod parasol
przed nim się chowają. /deszcz/
Zimny, biały z nieba leci,
bardzo go lubicie dzieci.
A gdy słońce mocniej grzeje,
to się woda z niego leje. /śnieg/
- Wielozdaniowe wypowiedzi dzieci dotyczące właściwości wody. Dopasowywanie do ilustracji podpisów - nazw stanów skupienia wody.
- Zabawy z chustą: „ Falująca woda”, „Ryby w sieci”.
- Wykonywanie w grupach zadań rozwijających różne typy inteligencji:
Grupa I
Odczytanie przez ucznia wiersza pt. „Ryby” Jana Brzechwy.
Wypisanie z wiersza nazw ryb i dopisanie do nich rymów (np. łososie – sosie – nosie).
Ułożenie rapu wraz z akompaniamentem perkusyjnym do wiersza lub wybranego jego fragmentu.
Grupa II
Wykonanie gry „Na ryby” z wykorzystaniem drewnianych elementów:
- przygotowanie drewna - oczyszczanie, szlifowanie papierem ściernym,
- łączenie drewnianych elementów za pomocą gwoździ - tworzenie akwarium,
- ozdabianie wyciętych z drewna rybek i akwarium pastelami,
- opracowanie zasad gry wg pomysłów dzieci (z wykorzystaniem rybek i akwarium)
Grupa III
Ułożenie ilustracji ryb z puzzli matematycznych. Dopasowanie cylindrów do wielkości ryby.
Ustawianie cylindrów na wadze tak, aby nie straciła ona równowagi.
Rozwiązanie łamigłówki matematycznej (dodawanie i odejmowanie w zakresie 100) i umieszczenie wskazanej w rozwiązaniu liczby ryb w zbiorniku wodnym.
Grupa IV
Układanie z 3 części ilustracji ryby – przyporządkowanie nazw: głowa, tułów, ogon.
Przyklejanie kartoników z nazwami pozostałych części ciała na podstawie obserwacji modelu ryby.
Dokonanie podziału ryb ze względu na środowisko życia (słodkowodne, morskie).
Próba odpowiedzi na pytanie - jakie cechy umożliwiają rybom pływanie?
Obserwacja po mikroskopem organizmów jednokomórkowych żyjących w zbiornikach wodnych - wypowiedzi opisujące zaobserwowane organizmy.
Rozwiązanie quizu przyrodniczego o życiu ryb.
- Prezentacja efektów pracy zespołów.
- Podsumowanie: pochwała wysiłku i pomysłów, refleksje dotyczące współdziałania w zespołach.