Innowacje przyrodniczo-ekologiczne - opis dobrej praktyki w Szkole Podstawowej nr 64 w Łodzi

Opis dobrej praktyki w Szkole Podstawowej nr 64 w Łodzi
Tytuł: Innowacje przyrodniczo-ekologiczne
Autorzy: I etap kształcenia: Aleksandra Tybinkowska - „ Pokochaj rośliny i zwierzęta”,
              Anna Kapczyńska - „Zielona Łódź”
II etap kształcenia: Dorota Matuszewska-Temech - „Żyję zdrowo i ekologicznie”

Osoba promująca/zgłaszająca: Hanna Derewlana

Opis inicjatywy z zaakcentowaniem oryginalności (istoty nowego) rozwiązania:
Autorki 3 innowacji łączy wspólny cel - rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych oraz kształtowanie postaw proekologicznych wśród uczniów. Dobierają jednak różne procedury osiągania celów. Istotą innowacji „Pokochaj rośliny i zwierzęta” jest poznawanie świata przyrody poprzez zdobywanie doświadczeń praktycznych: doświadczenia, eksperymenty, hodowle (w klasie istnieje mini-zoo), prace pielęgnacyjne w otoczeniu szkoły, zajęcia kulinarne. W każdym tygodniu istnieją dodatkowe bloki tematyczne, w których ułożone przez nauczyciela rymowanki ukierunkowują uczniów na samodzielne wytwarzanie i poszukiwanie wiedzy. W innowacji „Zielona Łódź” przeważają zajęcia w terenie, sprzyjające poznaniu różnych terenów przyrodniczych oraz występujących w nich okazów przyrody ożywionej i nieożywionej na terenie naszego miasta oraz regionu.  Dziecięce zainteresowania są dalej rozwijane poprzez kontynuację działań w zakresie promocji zdrowia i ekologii w II etapie kształcenia. Nauczycielki podejmują wiele akcji wspólnie, do których włączają się inne klasy i rodzice np.: założenie pola słoneczników, przygotowanie: skalniaka, wystawy zwierząt, udział w akcjach m.in.: Dbajmy razem o nasze środowisko, Makulowe Dzieci, Oszczędzajmy lasy, Liść, Wiosenne porządki, Ratujmy kasztanowce. W lipcu 2013 r. szkoła została zakwalifikowana do udziału w projekcie Moja wymarzona ekopracownia na podstawie własnej koncepcji przedstawionej w konkursie.

Efekty wdrożenia to: wzbogacenie informacji na temat świata przyrody oraz uwrażliwienie uczniów na jego poszanowanie poprzez aktywny udział w różnych formach ochrony środowiska: indywidualnie, grupowo, w akcjach masowych, stworzenie warunków do prezentowania osiągnięć uczniów w ramach licznych konkursów przyrodniczo-ekologicznych.