Innowacja organizacyjna „Elementy koncepcji planu daltońskiego oraz teorii inteligencji wielorakich jako droga do stymulowania rozwoju samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym

Przykład opisu dobrej praktyki w Szkole Podstawowej nr 175

Tytuł inicjatywy: Innowacja organizacyjna „Elementy koncepcji planu daltońskiego oraz teorii inteligencji wielorakich jako droga do stymulowania rozwoju samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym

Autor/autorzy: Ewa Bemowska, Barbara Bogusz

Osoba promująca/zgłaszająca: Hanna Derewlana  

Opis inicjatywy z zaakcentowaniem oryginalności (istoty nowego) rozwiązania: 
Innowacja wdrażana pilotażowo w roku szkolnym 2013/14 w klasie II i w klasie III bazuje na doświadczeniach autorek z udziału w projekcie Pierwsze uczniowskie doświadczenia opartym na koncepcji Howarda Gardnera. Jej celem jest wygenerowanie nowej strategii pracy z małym dzieckiem przygotowującej do samodzielnego uczenia się. Dokonano zmian w aranżacji przestrzeni i w samym procesie kształcenia poprzez wprowadzenie między innymi: tablic: współpracy, planowanych obowiązków, zadań do wyboru, partnerów do działania, zegarów aktywności czasowej. Dzieci uczą się planowania pracy i jej organizacji, odpowiedzialności za: gospodarowanie swoim czasem i za wykonanie wszystkich zadań w tygodniowej perspektywie czasu. Same decydują, kiedy wykonują zadania z grup: liczę, pracuję z tekstem, rysuję, maluję, wycinam oraz o jakim stopniu trudności. Nauczyciel inspiruje, motywuje uczniów, oni sami są ekspertami w różnych dziedzinach i uczą się wzajemnie od siebie. Pomaga w tym między innymi tablica ekspertów: „Pomogę Ci w …” oraz etapowość przy wykonywaniu zadań: samodzielna praca, ewentualna pomoc kolegi, gdy nie przynosi to efektów dopiero wsparcie nauczyciela. Oprócz Szkoły ABiS jest to pierwsza szkoła państwowa w Łodzi, która w sposób formalny wdraża elementy Panu Daltońskiego.

Przewidywane efekty wdrożenia:
możliwość pełnej indywidualizacji pracy, rozwój kreatywności i zainteresowań uczniów, wytwarzanie nowej wiedzy, uczenie się współpracy i odpowiedzialności za siebie i innych, integracja zespołu klasowego - każdy pracuje z każdym, wzmocnienie samooceny wśród uczniów, wstęp do samodzielnego uczenia się.    

Odpowiedz

Filtered HTML

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.