„Wiosna na łące” inteligencje wielorakie w procesie uczenia się małego dziecka
Scenariusz sytuacji edukacyjnej ukazującej model pracy w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera
Emilia Kubiak Piotrowska, Przedszkole Miejskie nr 2
dnia 21 maja 2014r
Temat: „Wiosna na łące” inteligencje wielorakie w procesie uczenia się małego dziecka
Cel ogólne:
- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych poprzez dostrzeganie różnorodnych organizmów na określonym terenie
- stymulowanie inteligencji przyrodniczej, językowej i matematycznej u dzieci
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wskazuje i nazywa rośliny oraz zwierzęta zamieszkujące łąkę (motyl, pszczoła, biedronka, koniczyna, stokrotka, kret, mrówka, bocian, żaba)
- przelicza płatki stokrotki, kropki biedronki, sylwety żab oraz określa ich wynik
- uzupełnia ilustrację, określając położenie przedmiotów w przestrzeni: nad, pod, obok, na
- nazywa części roślin (cebulka, łodyga, liść, kwiat) oraz określa ich funkcje i warunki korzystne dla ich wzrostu
- wykonuje zadania indywidualnie i w zespole zgodnie z instrukcja nauczyciela
Formy pracy: grupowa, zespołowa
Metody pracy (wg Kwiatkowskiej):
- czynne: ćwiczeń, zadań stawianych do wykonania
- oglądowe: obserwacji, pokazu
- słowne: rozmowy, objaśnienia, instrukcje
Pomoce dydaktyczne:
sylwety zwierząt i roślin występujących wiosną na łące, chusta animacyjna, koło hulaj- hop, sylwety kwiatów, biedronek, motyli w formie kart pracy do zadań w wybranej „rafie koralowej”, historyjki obrazkowe, doniczka, ziemia ogrodnicza, łopatka, rolki papieru toaletowego, papier kolorowy, klej, nożyczki, kółka origami, płyta z piosenką.
Przebieg zajęć:
I. Wprowadzenie:
- Powitanie zabawą: „Wszyscy są”.
- Wysłuchanie wiersza I. Salach pt. „Łąka” który stanowi inspirację do dalszej pracy.
„Łąka tylu ma mieszkańców, zwierząt, roślin kolorowych
Tu motylek, a tam pszczółka, tutaj kwiatek! O różowy!
Z kopca wyszedł mały krecik, Obok niego idzie krówka,
Na rumianku w pięknej sukni, przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle
Zapraszają wszystkie dzieci, więc zatańczmy z nimi chwilę!”
- Uzupełnianie przez dzieci ilustracji (na tablicy szkolnej białej) zwierzętami
i roślinami występującymi na łące: dzieci wybierają z rozsypanki licznych zwierząt tylko te, które można spotkać na łące. - Improwizacja ruchowa – wizualizacja do opowiadania nauczyciela „Majowa łąka”
- „Przejście na zaczarowaną łąkę”- i odnalezienie swojej wizytówki wśród wizytówek rozłożonych na chuście animacyjnej
- Zaproszenie do zespołów zadaniowych:
II. Praca w „ Językowej rafie koralowej”
Zadaniem dzieci jest wykonanie albumu o wiosennej łące. Na ten wspólny cel składają się następujące zadania do wykonania przez grupkę dzieci:
- posegregowanie ilustracji na 3 grupy: owady występujące na łące, rośliny i inne zwierzęta
- umieszczenie na sylwecie płatków kwiatka obrazków roślin i zwierząt wg kryterium: występowanie samogłosek: „a, e, i” w nazwie ( 3 samogłoski= 3 sylwety kwiatków do uzupełnienia)
- dobieranie w pary obrazków rymujących się ze sobą: rak- mak; trawka- ławka, koniczyna- malina oraz umieszczenie ich na sylwecie tulipana
- układanie historyjki obrazkowej: „Kijanka”wg określonej kolejności
- dzielenie na sylaby obrazków zwierząt i roślin
- układanie puzzli
- projektowanie znaczka pt. „ Szanuj zieleń”
III. Praca w „Matematycznej rafie koralowej”
Zadaniem dzieci jest odgadnięcie hasła („Wiosenna łąka”) które ukryte jest pod cyframi umieszczonymi na dużej planszy. Każdej cyfrze podporządkowana jest jedna litera
z hasła. Pod każdą cyfrą ukryte jest zadanie do wykonania:
- uzupełnienie ilustracji, określając położenie przedmiotów w przestrzeni: „nad stawem, pod drzewem, obok płotka, na liściu”
- wklejanie odpowiedniej ilości płatków do stokrotki, aby suma wynosiła 6
- uzupełnianie odpowiednim kartonikiem odpowiadającym ilości kropek jak na kostce do gry) sylwety motyla
- wstawianie poprawnego znaku <,> lub = na sylwecie biedronki- porównywanie ilości kropek
- przeliczanie żabek w stawie i zakreślanie odpowiedniej ilości listków - karta pracy
- układanie sylwety kwiatka z figur geometrycznych wyciętych z papieru (trójkąt, kwadrat, prostokąt)
- uzupełnianie obrazka łącząc kropki ponumerowane od 1 do 14
- kolorowanie obrazka zgodnie z instrukcją
- zaznaczanie pętlą wskazanych zwierząt- wyodrębnianie zbiorów, przeliczanie elementów zbioru
IV. Praca w „Plastycznej rafie koralowej”:
Zadaniem dzieci jest wykonanie makiety wiosennej łąki, wykorzystując różnorodne materiały plastyczne. Powstałe kwiaty, motyle, pszczoły, ul i żaby w formie przestrzennej zostaną umieszczone na podstawie ze sztucznej trawy.
V. Praca w „Przyrodniczej rafie koralowej”:
Celem grupy jest zasadzenie w doniczce wiosennego kwiatka. Czynność tę poprzedzą zadania, mające na celu utrwalenie wiadomości z zakresu hodowli roślin:
- ułożenie historyjki obrazkowej: jak zasadzić roślinę?
- podpisanie gotowymi etykietkami nazw części roślin (cebulka, łodyga, liść, kwiat)
- określenie prawidłowych warunków wzrostu rośliny
- oglądanie rośliny przez lupę oraz próba określenia funkcji wskazanych części roślin
VI. Zakończenie:
Dzieci prezentują swoje prace na forum grupy. Przekazują swoje dary dla Pani Wiosny. Następnie utrwalają swoja wiedzę rozwiązując zagadki i żegnają się piosenką
o wiośnie. Ewaluacja zajęć.
Konsultacja metodyczna: Małgorzata Marczak