„Przedszkolaki to czyste dzieciaki” - wykorzystanie prezentacji multimedialnej w pracy z małym dzieckiem.

Scenariusz modelowego zajęcia  edukacyjnego przeprowadzonego przez Monikę Fronia w dn. 29.02.2012 r. w grupie dzieci 3 letnich.

Temat: „Przedszkolaki to czyste dzieciaki” - wykorzystanie prezentacji multimedialnej w pracy z małym dzieckiem.

Opracowanie pod kierunkiem doradcy metodycznego: Małgorzaty Marczak
Podstawa programowa:
5.1 Dba o swoje zdrowie.
1.1 Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć  to, co mówią i czego oczekują.
1.2 Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych).
3.3 Uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach.
4.2 Grupuje obiekty w sensowny sposób(klasyfikuje) i  formułuje uogólnienia typu:
to do tego pasuje.
Umiejętność kluczowa – finalna:  Stosuje samodzielnie poznane zasady i sposoby dbania o higienę osobistą.
Cel ogólny:
•    Poszerzenie i utrwalenie wiadomości na temat higieny osobistej
Cele operacyjne:
•    Wybiera spośród wielu obrazki z przedmiotami służącymi do dbania o higienę osobistą.
•    Układa puzzle dotyczące higieny i opowiada o sytuacjach tam przedstawionych.
•    W oparciu o prezentację multimedialną opowiada o sposobach dbania o czystość.
•    Rozwiązuje zagadki słowno-obrazkowe  podczas prezentacji multimedialnej.
•    Aktywnie uczestniczy w proponowanych przez nauczyciela zabawach.
Metody: wg Kwiatowskiej
•    Czynne: zadań do wykonania
•    Słowne: zagadki, rozmowa
•    Oglądowe: prezentacja multimedialna, obrazki, ilustracje

Formy organizacyjne:
•    Indywidualna
•    Zbiorowa
•    Grupowa
Środki dydaktyczne:
Prezentacje multimedialne: „Higiena osobista” oraz „Zagadki”, płyta CD z piosenkami: „Witam dziś w przedszkolu wszystkich”, „Dbaj o zęby”, „Czysty przedszkolak” i „Mydło lubi zabawę”, Medal Czyścioszka, obrazki do segregowania, duże puzzle, kubeczki, pasty do zębów, grzebienie.
Przebieg zajęcia:
1.    Zabawa integracyjna „Witam wszystkich, którzy…”.
2.    Wprowadzenie do tematu piosenką „Czysty przedszkolak”.
3.    Rozmowa kierowana nt. treści piosenki – uogólnienie pojęcia „Higiena”.
4.    Prezentacja multimedialna „Higiena osobista”. Swobodne wypowiedzi  na temat prezentacji.
5.    Zabawa ruchowo – taneczna  przy piosence „Mydło lubi zabawę”. Dzieci wykonują układ taneczny zgodny z treścią piosenki.
6.    Rozwiązywanie zagadek słowno-obrazkowych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
7.    Wyodrębnianie spośród wielu obrazków z przedmiotami służącymi do utrzymania higieny osobistej.
8.    Zabawa ruchowa „Przybory toaletowe” na podstawie „Sałatki owocowej”
z wykorzystaniem przyborów toaletowych, które  posłużą później do utworzenia grup. Po zakończeniu zabawy dzieci odkładają przybory do 3-4 koszyków rozmieszczonych w różnych częściach sali(do każdego koszyka inny rodzaj przyborów) tworząc w ten sposób grupy do następnego zadania.
9.    Układanie w grupach dużych puzzli dotyczących higieny osobistej oraz opowiadanie o treści ułożonego obrazka.
10.    Inscenizacja  ruchowa treści piosenki „Dbaj o zęby”.
11.    Zabawa dydaktyczna „TAK czy NIE?
•    Zęby myjemy rano i wieczorem
•    Po wyjściu z toalety zawsze myjemy ręce
•    Grzebień służy do czesania
•    Przed jedzeniem nie myjemy rąk
•    Kąpiel w wannie jest niezdrowa
•    Dentysta leczy zęby
12.    Zabawa ruchowo-naśladowcza „Mycie”. Dzieci biegają po sali w rytm tamburyna.  Gdy tamburyno milknie, zatrzymują się i naśladują ruchem mycie określonych części ciała wskazanych przez nauczyciela.
13.    Podsumowanie zajęcia – dokończ rymowankę:
•    Gdy czystość w koło świeci, zdrowi są starsi i zdrowe są ....(dzieci)
•    Myję zęby, bo wiem o tym, kto ich nie myje ten ma...........(kłopoty)
•     Mydło wszystko umyje, nawet uszy i..................................(szyję)
•    Irenka umyła ręce wodą i mydłem w ..................................(łazience)
•    Kto się często myje ten długo .............................................(żyje)
•    My lubimy czyści być, więc się trzeba często.......................(myć)
14.    Podziękowanie dzieciom za aktywny udział w zajęciu i  wręczenie medali „CZYŚCIOSZKA”.

TEKSTY PIOSENEK

„Czysty Przedszkolak”
I. Czyste ręce, czyste nogi,
Czysta buzia i fartuszek.
Przed śniadaniem myję rączki,
Żeby nie bolał mnie brzuszek.

Więc szuru, buru mydło łap
Czystą wodę lej.
W kąpieli ciepłej chlap, chlap, chlap
Brud znika, że hej!

Ref: Przedszkolak czysty musi być
To chyba każdy wie.
Bo czystym być – to zdrowym być,
Czystym więc być chcę.
II. Kąpać się nie boję wcale
Szampon już mi nie jest straszny
I na co dzień i na galę
Chętnie używam też pasty
Więc szuru, buru mydło łap
Czystą wodę lej.
W kąpieli ciepłej chlap, chlap, chlap
Brud znika, że hej!    

„Mydło lubi zabawę”
Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą
Każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą
Kiedy dobry ma humor to zamienia się w pianę
A jak znajdzie gdzieś słomkę, puszcza bańki mydlane.
Ref.:
Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję
Mydło, mydło pachnące jak kwiatki na łące

Mydło lubi kąpiele, kiedy woda gorąca
Skacząc z ręki do ręki, złapie czasem zająca
Lubi bawić się w berka, z gąbką chętnie gra
w klasy
I do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy.

„Dbaj o zęby”
Wczesnym rankiem i zaraz po kolacji,
Szczoteczka rusza w mig do akcji.
Myje zęby oraz je szoruje,
A bakteriom tak rozkazuje: Precz! Precz! Precz!
Ref:
Szur, szur z góry na dół,
Szast prast, w prawo w lewo,
Skok w bok, krok w tył,
Aby ząbek zdrowy był.
 

Odpowiedz

Filtered HTML

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.