Wspólnie odkrywamy świat natury - opis przykładu dobrej praktyki w Przedszkolu Miejskim nr 214 w Łodzi

Opis przykładu dobrej praktyki w Przedszkolu Miejskim nr 214 w Łodzi 
Temat: Wspólnie odkrywamy świat natury
Autorzy: dyrektor przedszkola Żanetta Solewicz, nauczycielki: Elżbieta Gałkowska, Magdalena Grzegorczyk, Izabela Kaźmierczak, Anna Zawadzka

Osoba rekomendująca: Beata Wosińska- doradca metodyczny w ŁCDNIKP

Przedszkole Miejskie nr 214 w Łodzi od 2012 roku realizuje projekt „Wspólnie odkrywamy świat natury” pod patronatem Fundacji Nasza Ziemia oraz Żywiec Zdrój „Po stronie Natury”.
Głównym celem projektu była adaptacja ogrodu przedszkolnego do prowadzenia działań o charakterze przyrodniczym i ekologicznym. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu dzieci, pracowników przedszkola, rodziców oraz środowiska lokalnego, udało się stworzyć różnorodne ekosystemy oraz ścieżki edukacyjne. Wydzielono miejsce na łąkę, rozbudowano ogród owocowo-warzywny, posadzono zioła i zaprojektowano rabaty kwiatowe. Stworzono labirynt naturalny  z sadzonek bukszpanu. Ciekawym elementem projektu jest ścieżka „bosych stóp”, zegar słoneczny oraz altana do prowadzenia doświadczeń na świeżym powietrzu. Zakupiono szereg materiałów edukacyjnych wykorzystywanych na zajęciach ekologicznych oraz warsztatach przyrodniczych zarówno z dziećmi, jak i nauczycielami z innych placówek. Ogród stał się zieloną pracownią, w której dzieci przez cały rok poznają, doświadczają, badają przyrodę w sposób polisensoryczny.

Przedszkole podejmuje również wiele ciekawych inicjatyw :

  • zorganizowano rajd rowerowy dla dzieci i rodziców w Parku na Zdrowiu
  • zorganizowano wakacyjny konkursu fotograficzny pod hasłem „Polowanie na owady”
  • zorganizowano wiele wystaw, happeningów , akcji o charakterze ekologicznym.

Efekty wdrożenia:
Dzięki podjętym działaniom zwiększyła się świadomość ekologiczna wychowanków, zainteresowania otaczającym światem, a także wrażliwość na problemy związane z degradacją środowiska naturalnego. Dzieci aktywnie działają na rzecz ochrony przyrody. Poszukując rozwiązań, które chroniłyby ich planetę oraz ukazałyby wpływ człowieka na jakość życia na Ziemi. Zdobytymi doświadczeniami i wiedzą wychowankowie dzielą się ze swoimi rodzicami oraz środowiskiem lokalnym.