Wdrażanie do praktyki przedszkolnej innowacyjnych strategii ukierunkowanych na wszechstronny rozwój dziecka - przykład dobrej praktyki w Przedszkolu Miejskim nr151

Tytuł: Wdrażanie do praktyki przedszkolnej innowacyjnych strategii ukierunkowanych na wszechstronny rozwój dziecka.

Autor/autorzy: Rada Pedagogiczna

Osoba promująca/zgłaszająca: Beata Wosińska- doradca metodyczny

Opis inicjatywy:
Przedszkole od wielu lat wdraża do praktyki przedszkolnej nowoczesne koncepcje, metody pracy ukierunkowane na wspieranie rozwoju małego dziecka. W codziennej pracy nauczyciele stosują metodę projektu, metody i techniki twórcze, elementy kinezjologii edukacyjnej. Od roku szkolnego 2011/2012 Rada Pedagogiczna wdraża koncepcję inteligencji wielorakich Howarda Gardnera ukierunkowaną na rozwijanie różnych typów zdolności u dzieci. Praca nauczycieli w pierwszym roku adoptowania koncepcji do warunków polskich zorientowana była na zagospodarowaniu przestrzeni ukierunkowanej na stymulowanie różnych typów  inteligencji. We wszystkich salach zostały utworzone krainy zdolności, w której zgromadzony materiał edukacyjny umożliwia rozwijanie różnych typów zdolności. Działania nauczycieli skupiały się również na prowadzeniu rzetelnej diagnozy pedagogicznej we współpracy z rodzicami w aspekcie określenia profilu inteligencji. Stymulowanie inteligencji wizualno- przestrzennej, matematycznej oraz językowej projektowane jest od kilu lat m.in. o innowacyjny, unikatowy jedyny w Polsce program „Klucz do uczenia się”, który został opracowany przez Galinę. Dolya w oparciu o społeczno- kulturową teorię poznania i nauczania Lwa Wygotskiego. Zajęcia prowadzone są cyklicznie w oparciu o moduły podane  w programie. Podczas zajęć wykorzystywane są określone pomoce dydaktyczne przez wszystkie dzieci uczestniczące w sesji, które stanowią obudowę do programu.

Wdrażanie innowacyjnych koncepcji pracy z małymi dziećmi wpływa na wszechstronne stymulowanie rozwoju dziecka oraz rozbudza świadomości rodziców w aspekcie wspierania rozwoju dziecka oraz sposobów kształtowania umiejętności kluczowych niezbędnych
w dalszej edukacji.