"W krainie muzyki" - scenariusz modelowego zajęcia edukacyjnego dla dzieci 4-5 letnich.

Scenariusz modelowego zajęcia edukacyjnego dla dzieci 4-5 letnich
przeprowadzony przez nauczycielkę Dagmarę Gliszczyńską
w dniu 8. Vi. 2011 roku w przedszkolu miejskim nr 200.

Opracowanie pod kierunkiem doradcy metodycznego: Małgorzaty Marczak

Temat: W krainie muzyki.

CELE OGÓLNE:

  • rozbudzanie zainteresowań muzycznych na drodze obcowania z dźwiękiem i rytmem
  • kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem
  • rozwijanie wyobraźni, mowy i myślenia dywergencyjnego

CELE OPERACYJNE:

  • wygrywa na instrumentach muzycznych rytm słyszanej melodii
  • wyraża muzykę ruchem wg własnego pomysłu
  • samodzielnie wykonuje niekonwencjonalne instrumenty muzyczne z dostępnych materiałów

METODY wg. Kwiatowskiej:

Czynne: zadań stawianych do wykonania
Słowne: opowiadanie, rozmow
Oglądowe: pokaz, przykład osobisty nauczyciela, pomoce dydaktyczne

Techniki twórczego myślenia:

- ekspresja muzyczno-ruchowa - dostosowanie aktywności ruchowej do sytuacji, zgodnie  z inwencją twórczą  dziecka
- kończenie opowiadania
- burza mózgów
- abstrahowanie

FORMY:
Grupowa, zespołowa,  indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Magnetofon, płyta CD, emblematy „Buziek” wyrażających określony nastrój, apaszki, papier pakowy, instrumenty perkusyjne: tamburyna, drewienka, tarki, bębenki, emblematy instrumentów muzycznych oraz nutek, pudełka po jogurtach, wiaderka po serkach, kapsle, sznurek, groch, kasza, ryż itp., kolorowy papier samoprzylepny, lizaki.

PRZEGIEG: 

  1. Zabawa muzyczno- ruchowa „Podaj proszę…”

Dzieci ustawione są w kole i śpiewają:

            „Podaj proszę swoje imię i uśmiechnij się

            Teraz powiedz mi kim jesteś zabawimy się….

 po kolei wymieniają swoje imię, raz ze smutna, a raz z wesołą miną.

2. „Nastrój” – wybieranie sylwetek buzi odzwierciedlających obecny nastrój dzieci i uzasadnianie swojego wyboru:

            „Jestem wesoły (smutny, zły znudzony) ponieważ….

3. „Samolot” – zabawa integracyjna.

Dzieci ustawione w rozsypce po całej sali  mówią i jednocześnie pokazują:

Zgrzyt, zgrzyt (x2)- kręcenie gałką

Zapinamy pasy- krzyżowanie rąk na wysokości ramion

Przecieramy jedną szybkę,

przecieramy druga szybkę- wycieranie ręką

Wyglądamy przez lornetkę - tworzenie lornetki z rąk

I lecimy.

4. Słuchanie opowiadania „W krainie muzyki”.

Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka  i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.

5. Analiza opowiadania:

  • Dlaczego wszystkim mieszkańcom wydawało się, że mieszkają w „zaczarowanej krainie”?
  • Jak możemy nazwać tą krainę?
  • Kto z was chciałby mieszkać w tej krainie i dlaczego? - swobodne wypowiedzi dzieci.

6. Zabawa ruchowa „Muzyczna kraina” – zaczarowanie dzieci w mieszkańców zaczarowanej krainy. Swobodny taniec do utworu….z użyciem apaszek.

7. Wyszukiwanie w sali po jednym przedmiocie, który wydaje jakiś dźwięk. Prezentowanie go grupie. (6 dzieci).

8.”Muzyka to…” - burza mózgów.

9.”Smutne wydarzenie w krainie muzyki” – słuchanie dalszego ciągu opowiadania.

Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni.

10. Zabawa twórcza w formie abstrahowania „Co by było, gdyby na świecie nie było muzyki”? – rundka wypowiedzi dzieci.

11. Próba wymyślenia szczęśliwego zakończenia opowiadania- swobodne wypowiedzi dzieci.

A prawdziwy koniec opowiadania wyglądał tak:

Małgosia i Jaś długo zastanawiali się, co zrobić, żeby muzyka wróciła do ich zaczarowanej krainy. Chodzili po okolicy szukając nutek, które pomogłyby, wydobyć piękne dźwięki z instrumentów. Nagle Jaś wpadł na pomysł, że  sami mogliby wymyśleć znaki, które pomogą im zagrać na instrumentach.
Wyciągną ołówek i narysował bardzo dziwne znaki. Małgosia długo sprzeczała się z Jasiem, że na tych znakach nikt się nie zna i, że znaki te nigdy nie zastąpią prawdziwych nutek.
Nauczycielka prosi dzieci, by wzięły do rąk instrumenty zgodnie z emblematami wylosowanymi przed zajęciami i  udowodniły Małgosi, że nie miała racji.

12. Zabaw muzyczna „Dyrygent” – partytura do utworu…...

13.„Powrót muzyki do zaczarowanej krainy”- szczęśliwe zakończenie opowiadania.

Kiedy w zaczarowanej krainie rozbrzmiewały dźwięki z instrumentów wróciły kolorowe nutki, które jak zawsze rozpoczęły swój taniec po niebie.

14.Ekspresja plastyczna „Czarodziejskie instrumenty”- wykonywanie niekonwencjonalnych instrumentów.

Rozpoczęcie pracy okrzykiem:

„Dzieci mają mądre głowy, zawsze mają pomysł nowy”.

15. Ewaluacja. Zaznaczanie na emblematach nutek uśmiechniętych bądź wesołych buzi i przypięcie ich do pięciolinii.

16. Słodki poczęstunek. Rozdanie dzieciom lizaków.

                                                                                Opracowała i przeprowadziła:  
                                                                                                      Dagmara Gliszczyńska
 

ZAŁĄCZNIK 1

 

  • Partytura “Bravade” – Klanza

│- drewienka

○- bębenki

Ω- tamburyna potrząsane

Ω/ - tamburyna uderzane

≠ - tarki
││││││││    ○○○○○○○○  - 2x
Ω    Ω/  Ω/  Ω/    ≠  ≠  ≠ ≠ - 2x
Całość  powtarzamy 4x