Scenariusz zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej - Zabawy badawcze „Ciekawy świat przyrody - mali odkrywcy"
Scenariusz zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej przeprowadzonego w grupie 6-latków przez nauczyciela mianowanego przedszkola miejskiego nr 202 mgr Aleksandrę Ogrodowczyk
Konsultacja metodyczna: Alicja Krzyżańska
TEMAT: Zabawy badawcze „Ciekawy świat przyrody - mali odkrywcy”.
Wymagania zawarte w Podstawie programowej wychowania przedszkolnego:
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej
- Obszar 1 pkt 2
przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych
- Obszar 4 pkt 3
stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć
- Obszar 6 pkt 1
wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić
Cele ogólne:
Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjajacych:
1.doskonaleniu umiejętności współdziałania w grupie podczas wykonywania doświadczeń;
2.doskonaleniu umiejętności obserwowania i interpretowania ciekawych zjawisk z zakresu edukacji przyrodniczej
3.doskonaleniu umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa
Cele operacyjne:
W wyniku podjętej aktywności dziecko:
- dziecko czeka na swoja kolejkę przed podjęciem działania związanym z wykonywaniem doswiadczeń;
- wymienia podobieństwa pomiędzy zjawiskami przyrodniczymi obserwowanymi na filmie
a eksperymetnami wykonanymi wspólnie z nauczycielem (dotyczącymi wybuchu wulkanu
i wirującego tornado); - zachowuje ostrożność w kontakcie z substancjami spożywczymi i chemicznymi (soda oczyszczona, ocet, ketchup, barwnik spożywczy, płyn do mycia naczyń) wykorzystywanymi do wykonywania doświadczeń.
Metody:
- podająca
- problemowa
- aktywizująca
- praktyczna
Formy pracy:
- z całą grupą
- zespołowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
tablica multimedialna, komputer, prezentacja multimedialna, koperty z rozsypanką sylabową, duże arkusze papieru, chusta animacyjna, plastikowe piłeczki, wizytówki, karty z instrukcjami, słoiki, talerze, tace, folia aluminiowa, woda, soda oczyszczona, barwniki spożywcze, płyn do mycia naczyń, ocet, plastikowe butelki, masa solna, plastikowe kubeczki, tekturki, łyżeczki, lejek.
Przebieg zajęć:
- “Powitanie” - zabawa ze śpiewem.
- “Mali Badacze “- rozmowa z dziećmi na temat zajęć. Podział przedszkolaków na 6 osobowe grupy. Wyjaśnienie dzieciom, iż zostaną odkrywcami nowych, ciekawych doświadczeń. Zwrócenie uwagi na to, że zajęcia nie będą odbywały się w sali. Omówienie zasad bezpiecznego zachowania się poza klasą oraz w trakcie wykonywania doświadczeń.
- „Projekcja” – oglądanie prezentacji na tablicy multimedialnej dotyczącej kolejno :
- tornad, wybuchów wulkanów
- przed każdą z prezentacji grupa kolejno otrzymuje kopertę z rozsypanką sylabową; zadaniem drużyny jest ułożenie wyrazów i odczytanie ich
- rozmowa dotycząca każdego wyświetlanego filmu; odpowiedzi dzieci na pytania zadawane przez nauczyciela:
Dlaczego wybuchają wulkany?
Co wylatuje z wulkanu podczas erupcji?
Jak powstają trąby powietrzne? Jaką mają siłę?
Zapisywanie wniosków dzieci na przygotowanej planszy.
- „Wulkan” - zabawa ruchowa na holu przedszkolnym. Dzieci stojąc w kole trzymają brzeg chusty animacyjnej wypełnionej piłeczkami. Na znak nauczyciela dzieci gwałtownie odsuwają się do tyłu i następuje wybuch wulkanu.
- „Mali odkrywcy”- zabawy badawcze na tarasie przedszkolnym. Zabawa w 6 osobowych grupach, każda pod nadzorem osoby dorosłej. Dzieci zajmują miejsca przy stole po odczytaniu wizytówki ze swoim imieniem.
„Wodne tornado”
- wszystkie dzieci obserwują eksperyment przeprowadzany przez nauczyciela
- wybrane dziecko napełnia jedną plastikową butelkę (do ok.3/4 jej wysokości) wodą
- następnie nauczyciel zakrywa butelkę nakrętką do której przyklejona jest „plecami” kolejna nakrętka – w obydwu wywiercony jest na środku otwór
- następnie nauczyciel prosi kolejne dziecko aby przykręciło na górę pustą butelkę – tak aby powstała konstrukcja na kształt klepsydry
- nauczycielka szybkim ruchem obraca butelki (tak aby ta napełniona wodą znalazła się na górze ) wykonując przy tym ruch wirowy
- woda spływająca do dolnej butelki tworzy lej przypominający tornado
- pozostałe dzieci w zespołach powielają doświadczenie
Rozmowa z dziećmi na temat eksperymentu, porównywanie zjawisk zaobserwowanych na prezentacji formułowanie wniosków, notowanie spostrzeżeń dzieci.
„Wulkan”
Na stolikach, przy których stoją dzieci (sześcioro przy każdym stole) naszykowane są karty z instrukcjami dotyczącymi wykonania eksperymentu. Chętne dzieci z grupy odczytują głośno instrukcję i postępują zgodnie z zaleceniami:
- chętne dziecko z grupy przykleja słoik taśmą dwustronną do talerzyka odwróconego do góry dnem i stawia go na plastikowej tacy
- następnie cała grupa przy stoliku modeluje z folii aluminiowej stożek wulkanu opierający się na słoiku
- dzieci dziurawią folię w miejscu wlotu słoika tak by powstał krater wulkanu
- pozostałą folię wykorzystują do uformowania skał dookoła wulkanu
Eksperyment: Do 1/2 kubka z ciepłą wodą dzieci wsypują łyżeczkę sody oczyszczonej, dodają barwnik (farba, ketchup) i kilka kropli płynu do mycia naczyń – wszystko razem mieszają i wlewamy do wulkanu - słoika. Na koniec dodają 1/4 szklanki octu i obserwują „wybuch wulkanu”.
Rozmowa z dziećmi na temat zaobserwowanego zjawiska, szukanie podobieństw pomiędzy prawdziwym wulkanem (obserwowanym na prezentacji multimedialnej) a przeprowadzonym doświadczeniem. Formułowanie wniosków i spostrzeżeń dzieci – zapisywanie ich na arkuszu papieru.
- „Mini wulkan”- samodzielne wykonanie konstrukcji wulkanu. Lepienie wulkanu z masy solnej na małym plastikowym kubeczku i na tekturce. Wręczenie dzieciom instrukcji wykonania eksperymentu w domu w celu zaprezentowania go rodzicom.
- Zakończenie zajęć, uprzątnięcie stanowisk pracy przez dyżurnych. Podziękowanie dzieciom za udział.