Scenariusz zajęcia modelowego „Wiemy, jak zdrowo się odżywiać”

Scenariusz zajęcia modelowego przeprowadzonego w dniu 15.01.2014 r. przez Monikę Rykowską  w grupie dzieci 4, 5- letnich.
Temat:
„Wiemy, jak zdrowo się odżywiać”

Zadania opisane w podstawie programowej:

Obszar 1 Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
1.2 przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych,

Obszar 3 Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
3.3 uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
3.4  w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

Obszar 4 Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
4.2 grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
4.3 stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.

Obszar 5 Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
5.1 dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;

Obszar 8 Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
8.2 dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc.

Cel ogólny: Kształtowanie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych.

Cele operacyjne: dziecko:

  • w skupieniu słucha opowiadania czytanego przez nauczyciela popartego ilustracjami pt. „Kapryśna Kasia”;
Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez opowiadanie ilustrowane przez nauczyciela „Kapryśna Kasia”. Rozmowa z dziećmi na temat treści opowiadania:

-dlaczego Kasia zachorowała?
-co zrobił jej przyjaciel aby uratować dziewczynkę?
-jak zakończyła się ta historia?
-co powinniśmy jeść żeby być zdrowym?
-dlaczego należy jeść dużo warzyw i owoców?
- które produkty są dla nas niezdrowe?

„Kapryśna Kasia”.
      Opowiem wam pewną historię małej Kasi, która mieszkała wraz ze swoimi rodzicami w małym mieście nad morzem. Była to bardzo szczęśliwa rodzina, rodzice bardzo kochali swoją córkę, a ona kochała ich. Chodziła tak, jak inne dzieci w jej wieku do przedszkola. Było jednak coś co martwiło jej rodziców- dziewczynka bardzo źle się odżywiała. Uwielbiała lody, ciastka z kremem, słodycze, czekolady, chipsy, a jej ulubionym napojem była coca-cola. Mamusia bardzo się zamartwiała, a Kasia choć nadal piękna, stawała się coraz bledsza, coraz słabsza i coraz grubsza. Gdy mama gotowała jej zupę jarzynowa, kotlety ze wspaniałymi surówkami, a na deser sałatki owocowe, dziewczynka grymasiła i krzyczała, że chce tort czekoladowy i coca- colę. Bardzo rzadko chodziła też na spacery i plac zabaw. Po przedszkolu swój wolny czas spędzała przed telewizorem na kanapie i zajadała się chipsami. A, gdy mama prosiła córkę, by wyszła na dwór pobiegać z dziećmi Kasia włączała komputer i grała w gry. I tak upływały dni i lata. Mama i tato prosili i błagali swą jedyną córkę Kasię, by jadła owoce i warzywa, ale ona wołała słodycze. Stawała się coraz słabsza, ciężko jej było się poruszać i była też coraz grubsza. Marzeniem rodziców było żeby Kasia zaczęła się śmiać i dobrze odżywiać. Próbowali już wszystkiego, tato stracił już nadzieję, że jego córeczka wyzdrowieje. Jednak pewnego dnia stało się coś niezwykłego. Do bloku Kasi i jej rodziców wprowadziła się nowa rodzina. Było to małżeństwo z synem Piotrusiem. Piotruś był bardzo skromny, ale z jego twarzy biła radość i zdrowie, a Kasia bardzo go polubiła. Gdy następnego dnia mama wróciła z pracy usłyszała od drzwi głośny śmiech. Piotruś przebrany za klauna żonglował owocami, a Kasi podawał inne z talerzyka. Rozbawiona i szczęśliwa Kasia nie zauważyła nawet, kiedy zjadła wszystkie owoce. Sama zaś była zachwycona ich wspaniałym smakiem. Od tej pory jadła owoce i warzywa na śniadanie obiad i kolację, a po słodycze sięgała bardzo rzadko. Radość rodziców była tak wielka, że postanowił wyprawić przyjęcie na cześć nowych sąsiadów i oczywiście Piotrusia. Na tym przyjęciu znalazły się same zdrowe rzeczy, nie było słodyczy ani coli. Wszyscy goście świetnie się bawili przy ulubionych piosenkach Kasi i Piotrusia.

  1. Improwizacja ruchowa „Na przyjęciu u Kasi” przy piosence „Witaminki”.
  1. Zabawa dydaktyczna „ Zdrowe/ niezdrowe”  dzieci mają za zadanie wziąć po jednym
    z kartoników z produktem spożywczym i umieścić swój kartonik w zbiorze „Zdrowe” lub „Niezdrowe”.
  1. Ekspresja ruchowa przy muzyce, dzieci poruszają się przy dwóch rodzajach muzyki, muzyce lekkiej („Słowik”) tak jak dzieci pełne energii, szczupłe i zdrowe, i muzyce wolnej – Danny Norbury (This night is for you and for me) poruszają się „ciężko” jakby przed chwilą najedli się niezdrowych rzeczy, mają duże brzuchy i trudno im się poruszać.
  1. Zabawa dydaktyczna „Znajdź produkt należący do...” Zadaniem każdego dziecka jest odszukanie kartonika z produktem, który będzie pasował do zdania wypowiedzianego przez nauczyciela: „Znajdź produkt zaliczany, np. do: nabiału, warzyw i owoców, produktów zbożowych”. Dzieci wybierają odpowiedni obrazek i nazywają go.
  1. Zabawa ruchowa „Zakupy”. Dzieci otrzymują od nauczyciela emblematy z różnymi produktami spożywczymi. Następnie dzieci siadają na dywanie w dwóch szeregach plecami do siebie, a nauczyciel czyta dzieciom tekst opowiadania. Zadaniem każdego z dzieci jest po usłyszeniu w opowiadaniu nazwy produktu, który ma na emblemacie,  jak najszybciej wstać i usiąść.

„Na zakupach”
       Mama poprosiła Kasię, by poszła do sklepu zrobić zakupy, gdyż sama musiała zostać dłużej w pracy. Tylko prosiła by Kasia kupiła same zdrowe rzeczy. I zapisała na kartce. Kasiu, proszę Cię kup: owoce, ogórki, marchewkę. Nie zapomnij proszę o ziemniakach i  pomidorach. I jeszcze kup cebulę, cebulę na zupę cebulową. Kasia ubrała się i poszła. Ale zapomniała zabrać kartki z tym co zapisała mama. Całą drogę powtarzała żeby nie zapomnieć: Muszę kupić: jabłka i gruszki. A i jeszcze żebym nie zapomniała kupić truskawek i bananów, mówiła Kasia sama do siebie. Z truskawek będzie jogurt truskawkowy, a banany będą potrzebne do sałatki owocowej. Hmmm. To może jeszcze kupię do tej sałatki mandarynki? Tak sałatka z bananów i mandarynek będzie pyszna.
      Kasia weszła do sklepu taka zamyślona. Przy drzwiach wejściowych były wyłożone owoce, wiec spakowała do koszyka: jabłka, gruszki. Dalej były żółciutkie banany i mandarynki. Spakowała te banany i mandarynki do koszyka i poszła dalej. Następnie spojrzała na stoisko z truskawkami, wyglądały pięknie. Spakowała te pachnące truskawki i aż miała ochotę je wszystkie zjeść. Gdy już miała wszystkie owoce w koszyku poszła po warzywa. Wzięła: ziemniaki, ogórki. Ojej jeszcze muszę kupić pomidory, bym zapomniała. Na kolejnych pólkach były wyłożone skrzynki z marchewką. Więc spakowała do koszyka 4 marchewki. Zamyślona przystanęła na chwilę. Coś tam chyba jeszcze było zapisane. Jeszcze muszę coś kupić. Już wiem, mama będzie gotować zupę cebulową, więc muszę kupić jeszcze cebule. Tylko ile tej cebuli? Hmmm. Myślę, że jak kupię kilogram cebuli to będzie dobrze.  Idąc z pysznymi warzywami i pachnącymi owocami do kasy przechodziła obok półek ze słodyczami. Miała ochotę na jakieś cukierki, albo chipsy ale w porę przypomniała sobie, że one przecież nie są zdrowe. Kasia po powrocie do domu zaczęła przygotowywać sałatkę owocową.

  1. Praca w grupach: „Z  czego to danie jest zrobione?”. Dzieci zostają podzielone na 4 zespoły za pomocą szarf. Zadaniem każdego zespołu jest „rozszyfrować” z jakich produktów zostało zrobione danie prezentowane na talerzu.
  1. Zabawa ruchowa przy utworze „Kazaczok” Przypomnienie przez dzieci, jak na nasz organizm wpływają produkty niezdrowe. Dzieci swobodnie poruszają się przy piosence, na przerwę w muzyce nauczyciel podnosi kartonik z produktem zdrowym, lub niezdrowym. Gdy uniesiony jest kartonik z produktem niezdrowym dzieci uciekają przed niezdrowym jedzeniem w wyznaczone miejsce sali, gdy w górze znajduje się kartonik ze zdrowym produktem dzieci  krzyczą hip hip hura!- na cześć zdrowego jedzenia.
  1. Podsumowanie zajęć poprzez naklejanie, w odpowiednich miejscach, w narysowanej na kartonie piramidzie zdrowego żywienia obrazków przedstawiającymi produkty spożywcze.
  1. Ćwiczenie twórcze: Co by było gdyby Kasia dalej niezdrowo się odżywiała?
  1. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciu i zaproszenie wszystkich na zdrowy poczęstunek - koreczki owocowe.