Przykłady działań przedszkola w XXI wieku - opis przykładu dobrej praktyki w Przedszkolu Miejskim nr 200 w Łodzi

Opis przykładu dobrej praktyki w Przedszkolu Miejskim nr 200 w Łodzi
Tytuł: Przykłady działań przedszkola w XXI wieku
Autor/autorzy: dyr. Mariola Niespuj, Rada Pedagogiczna Przedszkola Miejskiego nr 200

Osoba promująca/zgłaszająca: Małgorzata Marczak

Opis inicjatywy z zaakcentowaniem oryginalności (istoty nowego) rozwiązania:
Rada Pedagogiczna poszukuje nowych i ciekawych rozwiązań edukacyjnych uatrakcyjniających codzienny proces kształcenia małych dzieci. Nauczycielki wdrażają pomysły edukacyjne z wykorzystaniem m.in. metody projektu – Galeria Małych Twórców we współpracy
z ŁCDNiKP oraz Muzeum Miasta Łodzi, metody zuchowej A. Kamińskiego czy koncepcji inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. W bieżącym roku szkolnym nauczycielki do codziennych zabaw edukacyjnych z dziećmi wykorzystują karty pracy zaprojektowane i prezentowane z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. W trakcie zajęć dzieci pracują /wykonują określone zadania edukacyjne z różnych sfer aktywności: muzycznej, językowej, matematycznej czy przyrodniczej korzystając z pomysłów i możliwości narzędzi oraz oprogramowania tablicy. Wypełniają karty pracy wg podanej instrukcji przez nauczyciela lub opracowane według własnego pomysłu. W związku z tym  nauczycielki uczestniczą w różnych formach doskonalenia ukierunkowanych na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi informatycznych w procesie edukacyjnym nauczyciela przedszkola. Poznają możliwości tablicy interaktywnej uatrakcyjniającej proces uczenia się małego dziecka w przedszkolu. Przygotowują małego absolwenta przedszkola do roli ucznia i stosowania narzędzi multimedialnych w codziennym procesie uczenia się.

Nowością w tych działaniach jest także komunikacja z rodzicami nie tylko poprzez standardowe formy współpracy ale poprzez bloga stworzonego na potrzeby kilku grup przedszkolnych przez nauczycielki.
Ponadto: przedszkole organizuje i prowadzi przedsięwzięcia o charakterze ekologicznym, regionalnym. Promuje działania w zakresie  edukacji zdrowotnej.
W tym roku szkolnym jedna z grup przedszkolnych uczestniczy w programie eTwinning. Dzieci wraz z nauczycielkami biorą udział w projekcie „Let's be artists in mathematics”. Rozwiązują różnorodne łamigłówki i zadania matematyczne. Partnerami projektu są: Polska, Bułgaria, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania, Rumunia, Litwa, Turcja, Portugalia, Malta, Austria, Francja, Niemcy. Trwać on będzie do 2014r.

Przewidywane efekty wdrożenia:
Stymulowanie zainteresowań i zdolności małego dziecka z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych, kształtowanie nowych umiejętności dzieci  min. w zakresie poszukiwania i zarządzania informacją; uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego o nowoczesne narzędzia i sposoby pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz przygotowanie do  pracy
w zespole, prezentacji swoich możliwości i umiejętności na forum  grupy.