Program nauczania dla I etapu kształcenia Umysły przyszłości
Przykład opisu dobrej praktyki w Szkole Podstawowej nr 137 i w Szkole Podstawowej nr 175
Tytuł inicjatywy: Program nauczania dla I etapu kształcenia Umysły przyszłości
Autor/autorzy: współautorki programu Lidia Fisiak, Anna Szczękulska
Osoba promująca/zgłaszająca: Hanna Derewlana
Opis inicjatywy z zaakcentowaniem oryginalności rozwiązania:
W ramach projektu „Umysły przyszłości” Priorytet III Wysoka jakość systemu edukacji, Poddziałanie 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia został opracowany nowy innowacyjny program nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej, którego autorkami są wybrane w ramach konkursu nauczycielki z 20 szkół w Polsce, w tym z łódzkich szkół podstawowych. Program powstał pod redakcją Marzeny Kędry i dr Aldony Kopik (wyróżnionej przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego certyfikatem MISTRZ PEDAGOGI). Program opiera się na założeniach teorii wielorakich inteligencji i koncepcji 5 umysłów przyszłości, których autorem jest Howard Gardner. Ukazuje jak przełożyć ww koncepcje na praktykę edukacyjną i przygotować ucznia do funkcjonowania w zmieniającej się rzeczywistości poprzez kształtowanie i rozwijanie umysłów: dyscyplinarnego, syntetyzującego, twórczego, respektującego i etycznego oraz zintegrowanie tych umysłów w sobie. Jest to program, który został ukierunkowany na poszukiwanie, odkrywanie, rozwiązywanie problemów przez uczniów, rozwijanie ich twórczego myślenia, przedsiębiorczości oraz kształtowanie postaw tolerancji, współpracy i zaufania. Opracowane moduły tematyczne programu wskazują oprócz treści kształcenia i sposobów wykorzystania wybranych materiałów rodzaje umysłów, które są rozwijane. W roku 2013/14 program jest pilotażowo wdrażany w klasach pierwszych 20 szkół w Polsce, w których pracują jego autorki, w tym w Szkole Podstawowej nr 137 i 175 w Łodzi.
Przewidywane efekty wdrożenia:
powstał oryginalny, innowacyjny program, który zorientowany jest na uczenie/uczenie się dla przyszłości od I etapu edukacyjnego, upowszechnienie go na rynku edukacyjnym wskaże drogę nauczycielom jak kreować rozwój ucznia we współczesnej szkole i jakie umiejętności ponadczasowe kształtować, nauczycielki uczestniczące w tak prestiżowym przedsięwzięciu w znaczący sposób wzbogaciły swoje doświadczenie i kompetencje zawodowe, w ramach współpracy z Łódzkim Centrum Doskonalenia i Kształcenia Praktycznego będą promować i upowszechniać wytworzony model pracy w środowisku edukacyjnym.
Odpowiedz