Naturalna nauka języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej - opis dobrej praktyki w Szkole Podstawowej nr 199 w Łodzi

Opis dobrej praktyki w Szkole Podstawowej nr 199 w Łodzi
Temat : Naturalna nauka języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej
Autor: Agnieszka Niedźwiecka

Osoba rekomendująca: Aleksandra Proc – doradca metodyczny w ŁCDNiKP

Nauczycielka w latach 2010 – 2013 wdraża w cyklu trzyletnim, w edukacji wczesnoszkolnej innowację pedagogiczną „Język angielski w kształceniu zintegrowanym”. Przedsięwzięcie ma na celu uczenie się języka angielskiego w sposób spontaniczny, naturalny, podczas codziennych zajęć zintegrowanych z dziećmi – bez wyłączania dwóch godzin języka angielskiego w tygodniowym planie nauczania.  Elementy języka angielskiego uzupełniają treści programowe wszystkich edukacji w kolejnych latach wdrażania programu nauczania zintegrowanego. Są naturalnie wplatane w kręgi tematyczne, pokrywają się z treściami nauczania w zakresie poszczególnych edukacji każdego dnia pracy dzieci w szkole. Podstawowym założeniem wdrażanego przedsięwzięcia jest: obecność języka angielskiego w instrukcjach, zabawach, ćwiczeniach, interakcjach między uczniami, uczniami i nauczycielem, częste przełączanie się między językami. Stopniowe pogłębianie treści językowych, nieustanne przełączanie się z języka polskiego na język angielski i odwrotnie przynosi znaczne efekty. Dzieci wykazują odwagę i gotowość komunikacyjną
w każdej sytuacji edukacyjnej, również podczas spotkań oraz imprez okolicznościowych. Obecność języka angielskiego jako naturalnego elementu kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej przyczyni się do osiągania lepszych wyników w nauce języka w klasach starszych. Z powodu znakomitych efektów wdrażania innowacji w klasach I – III planuje się także  wprowadzenie edukacji dwujęzycznej
w II etapie edukacyjnym w obrębie wybranych przedmiotów, aby umożliwić uczniom kontynuację takiej formy nauki języka angielskiego.