Mały kronikarz, dziennikarz, literat – rozwijanie aktywności literackiej ze szczególnym uwzględnieniem inwencji twórczej - Szkoła Podstawowa nr 162 w Łodzi

Tytuł: Innowacja pedagogiczna o charakterze programowym dla pierwszego etapu kształcenia pt.: ”Mały kronikarz, dziennikarz, literat – rozwijanie aktywności literackiej ze szczególnym uwzględnieniem inwencji twórczej”

Autor/autorzy: Beata Bednarowicz, Anna Błaszczyk - Malinowska

Osoba promująca/zgłaszająca: Agnieszka Kacprzak

Opis inicjatywy:
Realizację innowacji rozpoczęto w roku szkolnym 2011/12. Nauczycielki zaplanowały dziewięć odrębnych bloków tematycznych, ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności korzystania z informacji, redagowania tekstów.  Niektóre z nich opierają się na programie edukacyjnym „Żywioły – lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym  K. J. Szmidt, J. Bonar. Innowatorki założyły, że dziecko aktywnie i twórczo myśli wówczas, kiedy opracowywane treści podbudowane są dużym ładunkiem nieoczekiwanych wrażeń i uczuć. Stąd zaplanowana pokaźna liczba wycieczek, spotkań z ciekawymi ludźmi, współpraca z biblioteką szkolną i rejonową. Uczniowie prowadzą pamiętniki, kronikę i gazetkę klasową. Poznają czasopisma dziecięce, uczą się korzystać  z programów komputerowych i odpowiednich stron internetowych. 

Przewidywane efekty wdrożenia:
Po zakończeniu innowacji uczniowie będą potrafili wyrazić własne emocje, twórczo i kreatywnie rozwiązywać problemy, jakie stawiać będzie przed nimi nowoczesny świat. Ukształtują umiejętność dokonywania wyboru, wartościowania dóbr materialnych i kulturowych z bogatej oferty, jaką przyniesie im dorosłe życie.