"Mój dom" - scenariusz zajęć w klasie I.

 Integralny ośrodek tematyczny: Każdy chce mieć dom. Scenariusz zajęć w klasie I.
opracowanie -  Agnieszka Kacprzak SP 162
konsultacja - Hanna Derewlana

Temat dnia: Mój dom

Zapis w dzienniku: Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi dzieci dotyczące pojęcia „dom” oraz sytuacji przedstawionej na ilustracji. Analiza i synteza wyrazów z literą d. Odpoznawanie  liter d, D drukowanych i pisanych. Pisanie liter d D oraz sylab w liniaturze.   Odczytywanie sylab i wyrazów. Zabawy muzyczno-ruchowe - naśladowcze.

Cele ogólne:

  • rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi ustnej w formie zdania,
  • wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem instrukcji słownych i krótkich opowiadań,
  • doskonalenie umiejętności dokonywania różnych form analizy i syntezy słuchowej,
  • wprowadzenie litery „d”, „D” drukowanej i pisanej,
  • nauka czytania sylab i krótkich wyrazów z literą „d”,
  • nauka pisania litery „d”, „D” oraz jej połączeń z samogłoskami

Cele operacyjne
Uczeń:

  • uzasadnia wybór obrazków, które kojarzą mu się z pojęciem „dom”,
  • idzie po śladzie wyznaczonym przez sznurek, utrzymując równowagę,
  • prawidłowo dokonuje syntezy sylabowej, wskazując na właściwy obrazek oraz tworząc wyrazy z puzzli,
  • wykonuje masażyk, naśladując ruchy i słowa nauczyciela,
  • formułuje w formie zdania odpowiedź na pytanie nauczyciela, dotyczącą ilustracji,
  • rozpoznaje dźwięki związane z odgłosami związanymi ze środowiskiem domowym,
  • dokonuje:
    - syntezy morfemowej,
    - syntezy fonemowo-logotomowej,
    - analizy głoskowej wyrazów z literą d,
  • wyszukuje wśród innych liter litery drukowane „d”, „D”,
  • pisze starannie litery „d”, „D” na dużym formacie i w liniaturze,
  • układa i odczytuje sylaby, wyrazy  z literą „d”,
  • zapisuje sylaby z literą „d” w liniaturze, prawidłowo łącząc litery,
  • tworzy kreatywne przekształcania litery „D”, poprzez dorysowywanie różnych elementów graficznych,
  • reaguje ruchem na muzykę oraz przerwę w muzyce w ustalony sposób,
  • wykonuje ćwiczenia warg, języka zgodnie z wysłuchanym opowiadaniem.

Metody: wg Wichury

  • podające: wyjaśnienie, opowiadanie
  • poszukujące - zabawy i gry dydaktyczne
  • waloryzujące - ekspresyjna
  • operatywne - ćwiczeń

Inne: elementy glottodydaktyki, masażyki relaksacyjne

Formy pracy: zbiorowa, grupowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana

Pomoce dydaktyczne: kolorowe obrazki skojarzenia z  wyrazem „dom”, kontur domu ułożony ze sznurka, obrazki do syntezy sylabowej,  podręcznik, odtwarzacz CD, płyta z odgłosami domowych sprzętów, obrazek domu pocięty na części, alfabet ruchomy,  wzór liter drukowanych i pisanych „d”, „D”, sznurek,  papier pakowy, wzór koralikowy, tektury z kaszą manną, gazety, ruchomy alfabet, kartki z sylabami, karty pracy, wykropkowane litery na kartkach, chusteczki, zapakowane  ciasteczko.

Przebieg zajęć:

  1. Układanie obrazków kojarzących się z pojęciem „dom”.

Dzieci wybierają z rozłożonych obrazków te, które w jakiś sposób wg nich łączą się z domem,  uzasadniają swój wybór i wkładają obrazek do ułożonego ze sznurka konturu domu, na dywanie.

  1. Przechodzenie po sznurku wyznaczającym kontur domu. Utrzymywanie równowagi i kierunku ruchu.
  2. Wskazywanie obrazka, którego nazwę sylabami podaje nauczyciel (synteza sylabowa).

Powtarzanie sylab w izolacji w czasie przekazywania sobie obrazka w kole: ser-ce, bu-da, ceg-ła, dziec-ko, kwia-tek, bab-cia, po-mi-dor,  cias-tecz-ko.

  1. Wykonywanie czynności związanych z pieczeniem ciasteczek.

     Dzieci w trakcie opowieści nauczyciela wykonują na plecach kolegi masaż poprzez naśladowanie ruchów opowiadającego: 

  • wysypujemy na blat kuchenny mąkę,
  • rozbijamy i dokładamy jajka,
  • wsypujemy cukier, dolewamy mleko, dodajemy masło,
  • mieszamy składniki,
  • wygniatamy ciasto,
  • zbijamy je żeby wyszło powietrze, wałkujemy je na płaski placek,
  • wykrawamy różne kształty i układamy ciasteczka na blasze do pieczenia i wkładamy do piekarnika,
  • wąchamy jak pięknie pachną i czekamy jak się upieką.
  1. Wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami nauczyciela dotyczące ilustracji  w podręczniku (dzieci z tatą ubierają choinkę przed domem)
  • Co robi tata?
  • Do czego tacie potrzebna drabina?
  • Kto pomaga w ubieraniu choinki?
  • Z okazji jakich świąt przystrajają choinkę?
  • Co robimy przed ozdabianiem domów na święta?

  6. Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia związanych z domem (czajnik, mikser, lodówka, suszarka, pralka, odkurzacz, telewizor, radio, telefon).

7. Wskazywanie na ilustracji w podręczniku elementów, których nazwy nauczyciel wypowiada sylabami: dom-ek, drabin-a, choin-eczka,  czapecz-ka, okn-o,  schod-y, tat-a, ręka-wiczki, most-ek (synteza morfemowa - nauczyciel podaje temat wyrazu dzieci  odszukują obrazka i dodają końcówkę).

8. Układanie trzyczęściowego obrazka przedstawiającego dom. Na każdym fragmencie jest okienko oznaczające głoskę. Dokonanie analizy głoskowej wyrazu „dom”.

9. Identyfikowanie głosek z poznanymi wcześniej literami. Wybieranie z zestawu liter znanych i potrzebnych do ułożenia podpisu obrazka dom.

10.Poznanie wielkiej i małej drukowanej litery „d”. Odszukanie jej we własnym zestawie  i ułożenie we właściwym miejscu na obrazku. Odczytywanie wyrazu dom z różną intonacją głosu (cicho, głośno, smutno, wesoło, z melodią).

11.Wyszukiwanie wyrazów z głoską  „d” w nagłosie i śródgłosie. Dziecko podaje wyraz eksponując głoskę „d” (słuchowa synteza fonemowo-logotomowa): d-rabina, d-rzewo, D-arek, d-ar. 

Pozostali uczniowie powtarzają sylaby z utrudnieniami (klaśnięcie, podskok, obrót, przysiad, obiegnięcie).

12. Poznanie małej i wielkiej pisanej litery „d”, „D”  w oparciu o pokaz nauczyciela i własne doświadczenia związane z różnymi sposobami odtwarzania wzoru:

  • omówienie kształtu liter,
  • pisanie po śladzie na dużym formacie papieru pakowego, po wzorze koralikowym, na tekturze wysypanej kaszą manną,
  • „chodzenie po literze” ułożonej ze sznurka,
  • zapisanie poznanych liter w liniaturze.

13.  Układanie z alfabetu ruchomego sylab, odczytywanie ich, wymyślanie wyrazów poprzez dopowiadanie kolejnych sylab.

Dzieci mają zawieszone na sobie litery i na polecenie nauczyciela dobierają się parami, trójkami i odczytują powstałe sylaby.

14. Pisanie sylab w liniaturze w ćwiczeniu zawartym w kartach pracy. (Nauczyciel  demonstruje na tablicy sposób łączenia liter).

15. Wyszukiwanie z gazet wyrazów zawierających poznaną literę, zaznaczanie pętlą, wycinanie i naklejanie ich na dużą kartkę papieru.

16. Naśladowanie czynności w oparciu o opowiadanie pt. „Sprzątanie domu” z wykorzystaniem ruchów narządów artykulacyjnych.

Nauczyciel rozdaje papierowe chusteczki, mówi i pokazuje: Grzeczny Darek, o którym opowiem kłania się wam pięknie. Chce pomóc w świątecznych porządkach.  Wziął odkurzacz i odkurza dokładnie każdy kącik domu. Zagląda do każdego pokoju i dokładnie odkurza. Sprząta przed drzwiami i za drzwiami. Wziął szmatkę i myje ramę okna. Wietrzy pokój. Wchodzi mama i klaszcze z radości. Tata Darka daje mu całusy. Chłopiec też chce pocałować tatę. Wspina się na wysoko i próbuje dosięgnąć nosa taty. Kiedy mu się udaje krzyczy z radości…( dzieci wymyślają okrzyk).

17. Przedstawienie pisanej litery małej i wielkiej „d” pod różnymi postaciami.

Dzieci wybierają literę wykaligrafowaną kropkami na kartce, poprawiają ją po śladzie  i dorysowują różne elementy (np.: powstają litery dziewczynki, litery chłopcy, litery rowery). Nauczyciel omawia prace.

18. Układanie puzzli sylabowych  zawierających literę „d”.

Dzieci, które skończą pracę plastyczną układają na dywanie wyrazy z sylab i odczytują je.

19. Reagowanie na przerwę w muzyce – zabawa „Podaj ciasteczko”.

Dzieci stoją w kole, kiedy słychać muzykę ciastko krąży z rąk do rąk. Odpada osoba, która w momencie przerwania muzyki trzyma ciastko. Na zakończenie dzieci dostają symboliczne ciastko upieczone przez siebie w czasie zajęć i częstują nimi gości.