"Mój dom" - scenariusz zajęć w klasie I.
Integralny ośrodek tematyczny: Każdy chce mieć dom. Scenariusz zajęć w klasie I.
opracowanie - Agnieszka Kacprzak SP 162
konsultacja - Hanna Derewlana
Temat dnia: Mój dom
Zapis w dzienniku: Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi dzieci dotyczące pojęcia „dom” oraz sytuacji przedstawionej na ilustracji. Analiza i synteza wyrazów z literą d. Odpoznawanie liter d, D drukowanych i pisanych. Pisanie liter d D oraz sylab w liniaturze. Odczytywanie sylab i wyrazów. Zabawy muzyczno-ruchowe - naśladowcze.
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi ustnej w formie zdania,
- wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem instrukcji słownych i krótkich opowiadań,
- doskonalenie umiejętności dokonywania różnych form analizy i syntezy słuchowej,
- wprowadzenie litery „d”, „D” drukowanej i pisanej,
- nauka czytania sylab i krótkich wyrazów z literą „d”,
- nauka pisania litery „d”, „D” oraz jej połączeń z samogłoskami
Cele operacyjne
Uczeń:
- uzasadnia wybór obrazków, które kojarzą mu się z pojęciem „dom”,
- idzie po śladzie wyznaczonym przez sznurek, utrzymując równowagę,
- prawidłowo dokonuje syntezy sylabowej, wskazując na właściwy obrazek oraz tworząc wyrazy z puzzli,
- wykonuje masażyk, naśladując ruchy i słowa nauczyciela,
- formułuje w formie zdania odpowiedź na pytanie nauczyciela, dotyczącą ilustracji,
- rozpoznaje dźwięki związane z odgłosami związanymi ze środowiskiem domowym,
- dokonuje:
- syntezy morfemowej,
- syntezy fonemowo-logotomowej,
- analizy głoskowej wyrazów z literą d,
- wyszukuje wśród innych liter litery drukowane „d”, „D”,
- pisze starannie litery „d”, „D” na dużym formacie i w liniaturze,
- układa i odczytuje sylaby, wyrazy z literą „d”,
- zapisuje sylaby z literą „d” w liniaturze, prawidłowo łącząc litery,
- tworzy kreatywne przekształcania litery „D”, poprzez dorysowywanie różnych elementów graficznych,
- reaguje ruchem na muzykę oraz przerwę w muzyce w ustalony sposób,
- wykonuje ćwiczenia warg, języka zgodnie z wysłuchanym opowiadaniem.
Metody: wg Wichury
- podające: wyjaśnienie, opowiadanie
- poszukujące - zabawy i gry dydaktyczne
- waloryzujące - ekspresyjna
- operatywne - ćwiczeń
Inne: elementy glottodydaktyki, masażyki relaksacyjne
Formy pracy: zbiorowa, grupowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana
Pomoce dydaktyczne: kolorowe obrazki skojarzenia z wyrazem „dom”, kontur domu ułożony ze sznurka, obrazki do syntezy sylabowej, podręcznik, odtwarzacz CD, płyta z odgłosami domowych sprzętów, obrazek domu pocięty na części, alfabet ruchomy, wzór liter drukowanych i pisanych „d”, „D”, sznurek, papier pakowy, wzór koralikowy, tektury z kaszą manną, gazety, ruchomy alfabet, kartki z sylabami, karty pracy, wykropkowane litery na kartkach, chusteczki, zapakowane ciasteczko.
Przebieg zajęć:
- Układanie obrazków kojarzących się z pojęciem „dom”.
Dzieci wybierają z rozłożonych obrazków te, które w jakiś sposób wg nich łączą się z domem, uzasadniają swój wybór i wkładają obrazek do ułożonego ze sznurka konturu domu, na dywanie.
- Przechodzenie po sznurku wyznaczającym kontur domu. Utrzymywanie równowagi i kierunku ruchu.
- Wskazywanie obrazka, którego nazwę sylabami podaje nauczyciel (synteza sylabowa).
Powtarzanie sylab w izolacji w czasie przekazywania sobie obrazka w kole: ser-ce, bu-da, ceg-ła, dziec-ko, kwia-tek, bab-cia, po-mi-dor, cias-tecz-ko.
- Wykonywanie czynności związanych z pieczeniem ciasteczek.
Dzieci w trakcie opowieści nauczyciela wykonują na plecach kolegi masaż poprzez naśladowanie ruchów opowiadającego:
- wysypujemy na blat kuchenny mąkę,
- rozbijamy i dokładamy jajka,
- wsypujemy cukier, dolewamy mleko, dodajemy masło,
- mieszamy składniki,
- wygniatamy ciasto,
- zbijamy je żeby wyszło powietrze, wałkujemy je na płaski placek,
- wykrawamy różne kształty i układamy ciasteczka na blasze do pieczenia i wkładamy do piekarnika,
- wąchamy jak pięknie pachną i czekamy jak się upieką.
- Wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami nauczyciela dotyczące ilustracji w podręczniku (dzieci z tatą ubierają choinkę przed domem)
- Co robi tata?
- Do czego tacie potrzebna drabina?
- Kto pomaga w ubieraniu choinki?
- Z okazji jakich świąt przystrajają choinkę?
- Co robimy przed ozdabianiem domów na święta?
6. Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia związanych z domem (czajnik, mikser, lodówka, suszarka, pralka, odkurzacz, telewizor, radio, telefon).
7. Wskazywanie na ilustracji w podręczniku elementów, których nazwy nauczyciel wypowiada sylabami: dom-ek, drabin-a, choin-eczka, czapecz-ka, okn-o, schod-y, tat-a, ręka-wiczki, most-ek (synteza morfemowa - nauczyciel podaje temat wyrazu dzieci odszukują obrazka i dodają końcówkę).
8. Układanie trzyczęściowego obrazka przedstawiającego dom. Na każdym fragmencie jest okienko oznaczające głoskę. Dokonanie analizy głoskowej wyrazu „dom”.
9. Identyfikowanie głosek z poznanymi wcześniej literami. Wybieranie z zestawu liter znanych i potrzebnych do ułożenia podpisu obrazka dom.
10.Poznanie wielkiej i małej drukowanej litery „d”. Odszukanie jej we własnym zestawie i ułożenie we właściwym miejscu na obrazku. Odczytywanie wyrazu dom z różną intonacją głosu (cicho, głośno, smutno, wesoło, z melodią).
11.Wyszukiwanie wyrazów z głoską „d” w nagłosie i śródgłosie. Dziecko podaje wyraz eksponując głoskę „d” (słuchowa synteza fonemowo-logotomowa): d-rabina, d-rzewo, D-arek, d-ar.
Pozostali uczniowie powtarzają sylaby z utrudnieniami (klaśnięcie, podskok, obrót, przysiad, obiegnięcie).
12. Poznanie małej i wielkiej pisanej litery „d”, „D” w oparciu o pokaz nauczyciela i własne doświadczenia związane z różnymi sposobami odtwarzania wzoru:
- omówienie kształtu liter,
- pisanie po śladzie na dużym formacie papieru pakowego, po wzorze koralikowym, na tekturze wysypanej kaszą manną,
- „chodzenie po literze” ułożonej ze sznurka,
- zapisanie poznanych liter w liniaturze.
13. Układanie z alfabetu ruchomego sylab, odczytywanie ich, wymyślanie wyrazów poprzez dopowiadanie kolejnych sylab.
Dzieci mają zawieszone na sobie litery i na polecenie nauczyciela dobierają się parami, trójkami i odczytują powstałe sylaby.
14. Pisanie sylab w liniaturze w ćwiczeniu zawartym w kartach pracy. (Nauczyciel demonstruje na tablicy sposób łączenia liter).
15. Wyszukiwanie z gazet wyrazów zawierających poznaną literę, zaznaczanie pętlą, wycinanie i naklejanie ich na dużą kartkę papieru.
16. Naśladowanie czynności w oparciu o opowiadanie pt. „Sprzątanie domu” z wykorzystaniem ruchów narządów artykulacyjnych.
Nauczyciel rozdaje papierowe chusteczki, mówi i pokazuje: Grzeczny Darek, o którym opowiem kłania się wam pięknie. Chce pomóc w świątecznych porządkach. Wziął odkurzacz i odkurza dokładnie każdy kącik domu. Zagląda do każdego pokoju i dokładnie odkurza. Sprząta przed drzwiami i za drzwiami. Wziął szmatkę i myje ramę okna. Wietrzy pokój. Wchodzi mama i klaszcze z radości. Tata Darka daje mu całusy. Chłopiec też chce pocałować tatę. Wspina się na wysoko i próbuje dosięgnąć nosa taty. Kiedy mu się udaje krzyczy z radości…( dzieci wymyślają okrzyk).
17. Przedstawienie pisanej litery małej i wielkiej „d” pod różnymi postaciami.
Dzieci wybierają literę wykaligrafowaną kropkami na kartce, poprawiają ją po śladzie i dorysowują różne elementy (np.: powstają litery dziewczynki, litery chłopcy, litery rowery). Nauczyciel omawia prace.
18. Układanie puzzli sylabowych zawierających literę „d”.
Dzieci, które skończą pracę plastyczną układają na dywanie wyrazy z sylab i odczytują je.
19. Reagowanie na przerwę w muzyce – zabawa „Podaj ciasteczko”.
Dzieci stoją w kole, kiedy słychać muzykę ciastko krąży z rąk do rąk. Odpada osoba, która w momencie przerwania muzyki trzyma ciastko. Na zakończenie dzieci dostają symboliczne ciastko upieczone przez siebie w czasie zajęć i częstują nimi gości.