Klasy dwujęzyczne w edukacji wczesnoszkolnej - opisu przykładu dobrej praktyki w Szkole Podstawowej nr 19 w Łodzi

Opisu przykładu dobrej praktyki w Szkole Podstawowej nr 19 w Łodzi
Tytuł: Klasy dwujęzyczne w edukacji wczesnoszkolnej
Nauczyciele wdrażający innowację w I etapie kształcenia: Michalina Szafrańska, Paulina Leszczyńska, Anna Jaksa, Blanka Pentela

Osoba promująca/zgłaszająca: Hanna Derewlana

Opis inicjatywy z zaakcentowaniem oryginalności (istoty nowego) rozwiązania:
Od 2007 r. w Szkole Podstawowej nr 19 wdrażana jest innowacja pedagogiczna „ Z językiem angielskim na co dzień”. Obejmuje ona cykl 3-letni. Jej istota polega na naturalnym włączaniu elementów języka angielskiego do każdego dnia pracy z uczniami, w ramach wszystkich rodzajów aktywności, zgodnie z zasadą „krótko, ale codziennie”. W każdym bloku tematycznym dzieci poznając: określone słownictwo, zwroty, teksty piosenek, zabawy w przystępny sposób równocześnie z językiem polskim przyswajają język angielski. Uczą się jego stosowania
w organizowanych przez nauczyciela różnorodnych sytuacjach zadaniowych, które przygotowują nie tylko do reagowania, ale i podejmowania operacji myślowych w drugim języku. Prekursorką tych działań jest pani Michalina Szafrańska. Obecnie w pierwszym etapie kształcenia innowacja wdrażana jest w czterech klasach. Na uwagę zasługuje fakt, iż koncepcja klas dwujęzycznych jest kontynuowana w II etapie w ramach innowacji „Z językiem angielskim na ty”.  Szkoła Podstawowa nr 19 jest jedną z pierwszych szkół w Polsce, która realizuje
i upowszechnia tak nowoczesną strategię.

Efekty wdrożenia to:
stworzenie warunków do efektywnego uczenia się i porozumiewania w języku angielskim, na co wskazują wyniki sprawdzianów po klasie III - (około 60% lepsze opanowanie umiejętności językowych zarówno w mowie, jak i w piśmie w stosunku do uczenia się sposobem tradycyjnym), podjęcie działań w kierunku wychowania „obywatela Europy”, duże zainteresowanie środowiska rodziców wynikające z ww. oferty szkoły.