"Egzotyczne owady - tajemnice skorpiona". Wykorzystywanie zasobów Internetu w edukacji przedszkolnej.

Scenariusz modelowego zajęcia edukacyjnego dla dzieci 5 - letnich
przeprowadzony przez nauczycielkę  Dorotę Kulik
w dniu 26.03.2015 roku
w Przedszkolu Miejskim nr 200

TEMAT: "Egzotyczne owady - tajemnice skorpiona". Bank pomysłów na wykorzystanie zasobów internetowych w edukacji przedszkolnej. 

CELE OGÓLNE:

- budzenie zainteresowania życiem małych zwierząt – owadów;

- przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci do owadów;

- wdrażanie do aktywnego udziału w proponowanych działaniach przy tablicy interaktywnej.

METODY M. Kwiatkowska:
- słowna: rozmowa, instrukcje, objaśnienia, polecenia;
- oglądowa: pokaz, obserwacja;
- czynna: zadania stawiane do wykonania, samodzielne działanie.

Elementy  "Odimiennej metody nauki czytania" wg I. Majchrzak

Elementy „Dziecięcej matematyki” wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

Elementy Pedagogiki zabawy

FORMY:
- indywidualna,

_ zespołowa,
- zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:  tablica interaktywna, laptop z połączeniem z Internetem, WorkSpace – program, rysunki owadów egzotycznych, puzzle zwierząt do układania: biedronka, motyl, mrówka, pszczoła, koperty, karty pracy, zbiór piosenek, programy i aplikacje internetowe Voki, JingZone, Fotobabble, Animoto, Zrób to sam, You Tube, Learningapps

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Zaproszenie dzieci do wspólnej zabawy piosenką integracyjną „Idziemy na spacerek” do utworu z KLANZY „Bravade”.
  2. Nawiązanie do tematu. Odkrywanie obrazka skorpiona na tablicy przy pomocy funkcji latarki. Odczytanie dzieciom wiadomości od skorpiona.
  3. Poznanie i prośba księżniczki o zapamiętanie jak najwięcej wiadomości dotyczących owadów pochodzących z dalekich krajów oraz wykonanie zadań aby ocalić jej siostrę, użycie programu Voki.

Zadanie 1.

- Każde dzieci maszerują przy muzyce w poszukiwaniu kolorowych kartoników, podnoszą po  jednym i dobierają się w zespoły wg kolorów. W zespołach układają obrazek z części, chętna osoba układa puzzle na tablicy korzystając z programu jigsawpuzzle
kolejna osoba układa puzzle biedronki na tablicy w programie Zrób to sam.

-  Prezentacja biedronki azjatyckiej na tablicy interaktywnej.

- Zabawa „Kropki biedronki” - wykonywanie 3 różnych kart pracy w zespołach:

a) dorysowywanie (nakładanie) odpowiedniej liczby kropek na sylwecie biedronki, tak aby na obu skrzydełkach było ich tyle samo;

b) uzupełnianie kropek na skrzydłach biedronki w ten sposób, aby biedronka
miała  ich 10;

c) dobieranie cyfr do liczby kropek na sylwecie biedronki.

Przedstawiciele zespołów przedstawiają rozwiązanie na tablicy.

- Zabawa słowna „Biedroneczko leć do nieba po kawałek chleba”, rytmiczne recytowanie rymowanki: sylabami, z wyklaskiwaniem, wytupywaniem, podskakiwaniem.

Zadanie 2.

Przedstawienie kolejnego owada Pawica Attacus atlas - największej ćmy należącej do rodziny motyli.

- Dzieci układają liczmany zgodnie z treścią wiersza, przeliczają, jedno dziecko zapisuje działanie i wynik dodawania na tablicy.

Latem zdarza się czasami że fruwają nad łąkami. Piękne kolory wszystkie mają

w chowanego z nami grają. Trzy schowały się w kaczeńcu jeden na rumianku

Cztery siedzą na stokrotce dwa na maku. Policzcie wszystkie wesołe motylki.

- Zadanie dodatkowe. Dorysowanie drugiej połowy motyla na kartach pracy oraz przy tablicy. Przy tablicy można spróbować rysowania oburęcznego. Ozdabianie i kolorowanie motyli.

- Zabawa ruchowa „Motyle” połączona z wykonaniem ćwiczenia grafomotorycznego na bazie leniwej ósemki do utworu „Walc kwiatów” - P Czajkowskiego. Rysowanie leniwej ósemki
w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegi, na tablicy jedna osoba do rytmu muzyki.

Zadanie 3.

Rozwiązanie zagadki filmowej korzystając z serwisu publiczno- internetowego You Tube – prezentacja kolejnego owada mrówki grzybiarki.

- Przeprowadzenie mrówki korytarzami do mrowiska królowej wybierając drogę z cyframi mniejszymi. Dzieci mogą robić to na kartach pracy w zespołach a potem jedna osoba robi to na tablicy lub wspólnie omawiamy drogę, a jedna osoba rysuje drogę na tablicy.

- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki KLANZY „Tupią mrówy”.

Chodzą mrówy, chodzą i tupią nogami. Chodzą mrówy, chodzą i tupią nogami.

Tup, tup, tup, Tup, tup, tup,

koło zrób, koło zrób/pary zrób pary zrób/szereg zrób szereg zrób,

Tup, tup, tup, koło zrób.

Zadanie 4.

Zademonstrowanie kolejnego owada przy pomocy zdjęcia z animacją przy pomocy programu Fotobabble - Modliszka storczykowa. 

- Oglądanie zdjęć różnych owadów w formie 30sek. filmiku przy pomocy programu Animoto
i Internetu. Układanie obrazków w szeregu według kolejności, w jakiej były eksponowane
w filmiku (wspólnie omawiamy, a jedna osoba działa przy tablicy).

- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Komar”.

Zadanie 5.

Zagadka słuchowa – zobrazowanie kolejnego owada Pepsis heros – największej osy na świecie.

- Użycie aplikacji Learningapps do wspólnej zabawy memory. Każde chętne dziecko dochodzi do tablicy i odkrywa kartoniki.

- Do muzyki „Lot trzmiel” Korsakova dzieci naśladują przebudzenie się owada, rozprostowywanie łapek (gimnastyka rąk, nóg), jego lot, a kiedy muzyka cichnie – dzieci siadają w grupie.

  1. Wspólna gra „Milionerzy” stworzonej w programie Learningapps.org. jako powtórzenie/ewaluacja zdobytych wiadomości.
  2. Podziękowanie księżniczki za prawidłowe rozwiązanie zadań, ponowne użycie awatara Voki. Za pomocą funkcji gumki programu WorkSpace odczytanie hasła, które mówi gdzie znajduje się niespodzianka dla dzieci w ramach wdzięczności za pomoc (hasło to rysunek skrzyni, szukanie podobnej skrzyni w klasie, a w niej cukierki).
  3. Ewaluacja – jeśli się podobały zajęcia, dzieci pokazują kciuk do góry. Jeśli komuś nie spodobały się zajęcia, wspólnie wymyślamy pomysł na poprawę humoru, np. wykonanie wybranego przez dziecko ćwiczenia przy tablicy.

                                                                                                                                                Konsultacja metodyczna: Joanna Świątek

 

Odpowiedz

Filtered HTML

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.